Klart för SAGD-pilot vid Blackrod

En lång väntan har nått sitt slut och det är med stort nöje jag kan vara först ut i Sverige med ännu en nyhet på BlackPearl-bloggen. Den 19 november 2009 registrerades BlackPearls ansökan om en SAGD-pilot vid Blackrod hos ERCB och den 15 oktober 2010, nästan elva månader senare, godtogs den. Det känns faktiskt lite som en kick att vara före nyhetsbyråer och pm i princip varje gång nu (Mooney-godkännandet, försäljningen av Ear Lake till Emerge etc.)...

Myndighetsprocesser och myndighetsbeslut i Kanada är bevisligen inget man skämtar om och dokumentationskraven är rätt tuffa. Så ska det naturligtvis vara, Moder Jord är helt enkelt inget man leker med hur som helst! Vid minst fyra tillfällen under prövningsperioden har t ex BlackPearl ombetts skicka in kompletterande uppgifter så en klok lagledare skickar med fördel in en tålmodig nötande Björn Borg på spelplanen för att utkämpa slagduellen med delstatens utsända. I just det här fallet tycks en av Festivals mest betrodda spelpjäser haft huvudansvaret, stenansiktet Chris Hogue - BlackRock-veteranen - Vice President Operations.

Till sist verkade tom tålamodet hos Chris ha fått sig en törn och i ett av sina sina sista mailsvar med klargöranden avslutade han korrekt men torrt med den sköna kalla frasen: "We look forward to receiving ERCB approval for our Blackrod Pilot Project in the short term.". Eller underförstått; Djävlas inte mer med mig nu...

Motståndet då? Finns det någon som opponerat sig? Jo faktiskt! Tillåt mig presentera ingen mindre än den stolte jägaren Mr Plamondon och dennes kumpan, advokaten Mr. Gauthier. Alla stories måste ju ha sin skurk och med lite god vilja hittar vi i detta fallet den synnerligen beskedlige jägaren som plötsligt kom på att han kunde göra sig en hacka genom att sätta sig på tvären med storbolaget genom att uttrycka sin oro för att den förhöjda verksamheten i området skulle medföra störningar för dennes verksamhet. Med hjälp av information/diskussion (och får man förmoda - även en viss ersättning) undanröjdes denna enda motståndare till projektet som låtit göra sig hörd.

Den sista veckans fördröjning handlade enbart om att ERCB till 100% ville säkra att det inte fanns en olöst knut i relationen mellan Plamondon/Gauthier och Hogue/Festival. Det fanns det naturligtvis inte, detta var löst sedan länge. Därmed kunde vi också till slut få ett mycket efterlängtat klartecken för SAGD-piloten vid Blackrod.

Med tillstånden för projekten vid Mooney och Blackrod på plats går vi nu omedelbart in i nästa delfas av Execution där mer komplicerade projekt ute på kärnfälten ska visa önskade resultat och jag hoppas på ett lika tillknäppt nyhetsflöde som alltid under 2011 för då flyter säkerligen allt på precis som det ska. Men först tänker jag mig att få den "Operational Update" som jag blivit lovad av kaptenen tidigare via mail och hoppas i denna på lite nya ledtrådar om vilka spelare han nu slänger in på planen. Eller skjuter han på ínformationen till Q3-presentationen i november, det vore väl ändå lite väl magstarkt? Knappast. Bara att vänta och se! Härligt!

7 kommentarer:

  1. Suweränt Suw och som den förste i världen får jag äran att kommentera detta.Dock måste jag först utreda vem av K-Lunsen och Dej som är Lucky Luke och Jolly Jumper. Det tål att tänkas på men när pxx News var oåtkommlig igår behövde jag inte så lång tid att förstå vad som var på G.Återkommer när allt klarnar och tills dess tack för att du gav min helg en guldkant! Mvh/Shiva

    SvaraRadera
  2. Skönt att ha dig med på skutan shiva! Luktade verkligen sell on news igårkväll i Kanada så jag anade också vad som var på ingång och höll ett extra vakande öga.

    Vid Mooney-godkännandet var jag bara 98% säker när jag publicerade men som du ser ovan kör jag brasklapps-fritt den här gången. Denna info är jag 100% på.

    Fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Dig kan man lite på Suwa...
    Som jag letat dag ut och in efter detta...

    Henke8

    SvaraRadera
  4. Hur får du tag på nyheterna först?
    Tack (som vanligt)för grävandet.
    Hmm,hur blir fortsättningen för kursen tro,såg verkligen mysko ut i går,var inne på rekyl om inte nyheter kommer.Blir intressant o se vad som händer på måndag och hur nyheten "levereras".
    Najad

    SvaraRadera
  5. Härlig info Suwa, känns bra!
    /boda

    SvaraRadera
  6. Tack Suwarrow! Ska bli väldigt intressant att se hur SAGD-tekniken fungerar på Blackrod. Vad finns det för alternativ mer än SAGD? Jag läste något om att skicka ström genom oljelagret och på så sätt öka viskositeten.

    Mvh / Emperor

    SvaraRadera
  7. Emperor: Räkna med att de kommer artiklar här på bloggen på just dessa teman i framtiden. Jag är själv igång med att försöka läsa in mig på SAGD, CSS, THAI och alla andra halvskumma begrepp som cirkulerar men det har varit väldigt intensivt i pärlbevakningen på sista tiden så en del tänkt material har fått stå tillbaka för att jag har velat fånga det "mest akuta".

    SvaraRadera