Kött och blod (och lite olja)

Det går inte att komma ifrån; en långsiktig investering i ett bolag som BlackPearl handlar i mångt och mycket om att man sätter tro, hopp och tillit till att en begränsad skara människor skall lyckas åstadkomma något tämligen senasationellt med begränsade resurser.

I förra veckan gjorde Festival sitt egentligen första större mediala framträdande som BlackPearl-representant då han intervjuades på BNN. Innehållet har redan diskuterats/dissekerats in i minsta detalj så jag har egentligen inget nytt att komma med relaterat till själva intervjun. Kan dock inte låta bli att understryka tre saker:

1) Det kommer en resursuppdatering i november som kommer ge mycket goda fingervisningar om framtiden och potentialen på de tre kärnfälten.

2) BlackPearl har erbjudits finansiering för att ta sina stora projekt fram till mål men har valt att tacka nej för att undvika onödig aktieutspädning i det här läget. Vilket annat juniorbolag kan agera på det sättet?

3) Plötsligt intensifieras flörtandet med omgivningen och informationer som vi dårar tvingats gräva efter som besatta släpps upp (kanske...). Vadan denna kappvändning och börjar man på allvar lyfta på bordsduken nu?

Utöver de tre punkterna ifrån intervjun ovan är det framförallt den trygghet och säkerhet som Festival utstrålade som jag tar med mig inför framtiden. Jag tror jag vet varför han känner sig så trygg i sin föresats, han har nämligen väldigt gott sällskap med sig på resan.

I alla bolag, men kanske framförallt i mindre bolag, är ledningen bland de viktigaste framgångsfaktorerna. En ledning består av människor (den ni!), dvs vanliga stycken kött och blod. Vissa är bättre och vissa är sämre på att utföra sin uppgift. I samband med att forna BlackRock-teamet signade på för BlackPearl förekom det inofficiella uppgifter om att tvåhundra kanadensiska bolag jagade deras signaturer. Sant eller inte, teamet är bland de bästa marknaden kan uppbringa, om inte DET bästa.

Om du gjort hemläxan vet du att BlackPearl sedan början av 2009 drivs av teamet bakom BlackRocks sagolika resa: John Festival (CEO), Don Cook (CFO), Chris Hogue (VP Operations)och Ed Sobel (VP Exploration) vet alla precis vad det här handlar om, de har gjort resan förut. Skillnaden den här gången är att alla förutsättningar är bättre.

MEN, det här visste du nog inte för det har mig veterligen aldrig meddelats officiellt: Det var inte bara den gamla BlackRock-ledningen som klev på vid skiftet. Med sig ombord tog ledningen ytterligare FEM gamla BlackRock:are. Totalt är de alltså nio stycken som gjort resan förut och tävlar mot sin gamla prestation som de självklart vill överträffa. De har inget att bevisa och de lever redan i finansiell trygghet så nu skulle jag påstå att det är ren tävlingsinställning och passion som driver bolaget framåt, dessa gamla rävar är nämligen alla redan dollarmiljonärer, i de flesta fallen troligen flera gånger om.

En intervju med Festival i maj 2007:

We are very proud of the fact that the company had 14 millionaires [with the sale to Shell]. Every one of the employees shared in the wealth. You can't build a team when only the top people do well. That is not a team.

Jag vet inte vad Du som läsare känner men i mina ögon är det en oerhört sund managementinställning och dessutom väldigt stärkande att veta att nio tungoljedoftande saftiga stycken kött och blod i bolaget, som jag lagt en stor del av mina besparingar i, vet precis vad som krävs. BlackPearl är i mångt och mycket BlackRock, en stor del av framtiden finns redan i historien, det är min övertygelse!

Jag vill avsluta med att tacka den legendariska och alltid lika välunderrättade signaturen #40 som snokat upp informationen om att det var nio BlackRockare som följde med till BlackPearl (samt att ett antal personer gick från BlackRock till Shell men bara en finns kvar där idag).

PS: På temat "betydelsen av människor" hänvisar jag också till Zapata Georges klassiska rek av Pearl ifrån våren 2009 som fått ta en plats i länklistan. Han visste precis vad som komma skulle när de här grabbarna tog över rodret och det är ytterst beklagligt att denna profil lämnade oss i somras. Det hade varit grymt intressant att få ZG:s syn på bolaget idag. DS

3 kommentarer:

  1. Tack Suwarrow!
    Du gör ett kanonjobb och stärker oss småsparare i våran investering (hålla hårt) Till the happy end.

    SvaraRadera
  2. Tack själv för att du läste! Det kommer alltid att svänga och kränga rejält ombord på på PXX. För att även vi småsparare med begränsad insyn (särskilt jag som är helt talanglös på kortsiktig trading) ska ha en chans på förtjänsten handlar det om att hålla hårt. Sådana här små stycken information tycker jag stärker mig i min övertygelse vilket är skönt när det blåser till som ikväll.

    SvaraRadera
  3. Kul att se mr. Festival för första gången. Har tidigare bara sett stillbilder. Ser fram mot rapporten som ska komma någon gång under månaden. Håller hårt i mina pärlor.

    Mvh / Johan

    SvaraRadera