PXX, Oljan & Exit - H&B gästbloggar

Presentation av gästbloggaren

Sent under våren 2011 tog jag beslutet att lyfta in mina sista löst guppande slantar i BlackPearl. Baserat på fundamenta och historiska säsongsvariationer i aktien kändes läget alldeles lysande. I ett försök att prova nya influenser för att pricka rätt med påfyllningen tajmingmässigt kontaktade jag den, på Internet i TA-sammanhang, smått legendariske Hausse & Baisse som jag visste hade bevakat bolaget sedan Pearl-tiden.

Kontakten resulterade i att jag plötsligt en dag befann mig på dennes terrass under en imponerande samling av vinrankor och avnjöt en fika samtidigt som jag bjöds på en intressant föreläsning. Jag upplevde att vi hade någon form av samsyn beträffande såväl makropolitiskt läge som BlackPearls förväntade utveckling.

Man hör det man vill höra. Jag lyckades tack vare samtalet vänta in en dipp ner till 40 sek och kastade in morsan. H&B ringde och varnade men jag var fast i min övertygelse och min sista insättning fick senare se sig själv nästan halverad. Det gäller att ta lärdom av sina misstag och när jag i veckan konstaterade att H&B satt BlackPearl under luppen igen ringde jag och bönade om att han skulle gästblogga och utveckla sin nuvarande syn på oljan och bolaget, både ur ett makropolitiskt och TA-mässigt perspektiv.

H&B är den enda personen jag har förtroende för när det gäller BlackPearl och teknisk analys. Som alltid är det upp till läsaren att ta ställning, jag släpper iaf med glädje loss denne man på min blogg oavsett vad han kommer fram till. Så här blev det (tänk på att det går att klicka på bilderna för att se en uppförstorad version):


Mvh Suw


Först en liten historisk tillbakablick…

Att alla slag av exploateringsbolag innehåller extrema kursrörelser, har även vi svenska placerare blivit påminda om. Sedan introduktionen av PXX sommaren 2007, kunde vi följa aktiens nedgång och lyckades med konststycket att på endast 17 månader tappa 90 % av sitt marknadsvärde. Det var ingen bra start, vilket undertecknad fick vidkännas. I efterhand kan man delvis förstå orsakerna, vi hade en amerikansk bolånekris som bidrog till att hela sektorn föll ner som en sten till extrema lågpunkter. Men när Fed aktualiserade sedelpressarna, återfick placerarna förtroendet och vi såg en fin återhämtning på aktiekursen. Kvarvarande frågetecken som kan spöka och utmana vår positiva framtidstro är hur konjunkturen i västvärlden utvecklas kommande år, samt hur finanspolitiken utvecklas för oss européer. Räkna därför med fortsatt viss ryckig kursutveckling. För eget vidkommande känns det tryggt att bolaget är producerande och samtidigt har en stark balansräkning. Det är något man inte får glömma när nya kursfall infinner sig. Den tålmodige biter ihop och vet att med tiden rättar det till sig!





Kopplingen till oljepriset

Den historiska kursutvecklingen bevisar till stor del kopplingen till oljeprisets utveckling. Dessvärre har jag endast tillgång till Brentoljans kurshistorik, men grafen visar en tydlig symbios mellan råvaran och PXX:s kursutveckling. Under 2008 ser vi hur PXX under misstänksamma former tar rygg på oljepriset, som haussades på tekniska grunder upp till nytt All-Time-High vid 146 USD. Den efterföljande nedgången med Lehmankraschen och allt annat elände, gav oss en lågpunkt årsskiftet 2008/2009. Jag noterar och undrar samtidigt i detta sammanhang varför PXX:s aktie byter trend några månader före oljepriset. Betrakta händelserna under 2008 och 2011. Jag har inget bra svar på det.

Så kom nyheten om listbytet på Torontobörsen sensommaren 2010. På den stora listan fick institutionerna upp ögonen för bolaget och tunga indexfonder gick in i aktien. Dessutom cirkulerade ett antal uppköpsrykten i bolaget. Detta "omogna" rykte gav kursen en upphaussad uppgång till 56 kr. I min värld var det en ”over-shooting” på MINST 10 kr! Fotfästet var som bortblåst. Det gick inte att ta miste på riskaptiten under rådande förhållanden, eftersom vi hade oljekraschen 2008/2009 bakom oss och en ny positiv era infann sig. Var fanns det för hot? Oljepriset satta fart upp, men men… 2011 inleddes med en ny hotbild från oväntat håll, tsunamin i japan samt demokratiseringsprocessen i Nordafrika och mellanöstern. Och så ECB:s riktade insatser till de svaga europeiska staterna. Då blev det tvärstopp och vinsthemtagningarna sattes in. Vi ser även på grafen hur oljepriset inledde en sidledes konsolidering som ytterligare bidrog till den kursmässiga tillnyktringen, som vi snart ser slutet på.


Brentoljan

Jag lägger ut en 9-årig kurshistorik över oljeprisets utveckling. Det intressanta med den är om vi granskar toppnivåerna 2006 samt årsskiftet 2009/2010 och skalar av händelseutvecklingen under 2008, kan perioden då betraktas som en sidledes konsolidering där marknaden väntade på ett utbrott på ovansidan vid 80-85 USD. Denna signal bekräftades också under senhösten 2010, vilket satte fart på hela oljesektorn, vilket klart framgick av PXX starka uppgång. Under det senaste året, har oljepriset bildat en kursmässig flagga med en killiknande formation, som jag tror kommer att generera en kraftigt utbrott på ovansidan inom 1 – 2 månader. Nu närmast ser det ut som att oljepriset behöver ytterligare ett par veckors sidledes handel, men vi bevakar supporten vid 106 USD och inväntar utbrottet vid 114 USD.

Detta är mitt huvudspår och att signalen kommer att bli märkbart synlig i så fall med en kraftfull effekt norrut. Det jag hoppas är att det inte kan kopplas till vapenskramlet mot Iran, för då får det ingen positiv effekt på PXX aktiekurs. Men om vi håller oss till den positiva prognosen, kan jag inte utesluta en tangering av den gamla toppnoteringen vid 146 USD, bara för att bekräfta den stora fina kanal jag ritat in. 200 USD inom 12 månader skulle smaka, men på vilka grunder? Nu tror jag inte det, men grafen bekräftar att oljesektorn, och PXX i synnerhet, ska man ha en liten slant placerad i! Förr eller senare anpassar sig aktiekursen efter råvarans utveckling – trots störningar i det finansiella systemet - så länge ledningen bekräftar att allt går enligt plan. Vi glömmer här inte att oljans efterfrågan är fortsatt stor och att tillväxtländerna (Kina, Indien och Latinamerika) utvecklat så starka ekonomier med stort oljebehov. Vi i västvärlden med stater med sargade statsfinanser förmodas inte utgör något hot på dess efterfrågan och får säkerligen inte någon negativ prismässig inverkan. Oljan såsom råvara kan därför betraktas nästintill som realtillgång, så länge den ligger i marken i avvaktan på produktion och leverans. Av den anledningen får vi över tiden se fortsatta prisuppgångar med allt vad det kan bära med sig. Drivmedel till flyg och bil hamnar då under lupp i negativ riktning…








BlackPearls aktie

Ovanstående grafer visar oss att nedgången börjar närma sig slutet, i alla fall om vi skall lita på de indikatorer jag tolkar, samt trendlinje som dragits. Den trygghet jag känner inombords, är att allt som oftast när vi får skenande kurser över en tid, får rekylerna till 90 % säkerhet en utplaning vid den kursnivå där den hausseartade uppgången en gång inleddes ifrån. Detta mål har vi redan uppnått, varför oddsen ser goda ut att vi nu kan se fram emot en ny uppgångsfas. Den inledande fasen kommer den att bli försiktigt stigande, men runt halvårsskiftet ser det ut som att något stort kan komma att hända. Jag vill bara påminna dig om att min slutsats grundas på matematiska grunder och att jag på inget vis sitter på facit. Jag granskar formationen och räknar lite på upp och nedgångar, varvid tolkningsbilden ger mig den prognostiserade utvecklingen.

Veckografen återger PXX:s aktiekurs på Torontobörsen. Grafen är logaritmisk, vilket innebär att 10 % uppgång blir lika stor stapel oavsett om kursen är hög eller låg. En mer sansad och klarare kursbild återges då. Det intressanta är golvlinjen jag lagt ut, som pekar på 4,25 CAD. Om pågående minirekyl stannar här och en ny uppgång inleds, har vi fått en ytterligare HÖGRE botten, vilket ger oss en optimistisk framtidstro. Mycket tyder på att vi under kommande veckor får se en håglös handel med möjlig träff runt 28 kr på stockholmsbörsen. Men det är inte säkert. Kanske kommande bokslut kan iscensätta en tillnyktring med ett kursmässig uppgång som följd? Allt handlar om marknadens riskaptit sett över tiden kommande månader, och optimist som jag är kan det bli så. Även om bolagets operativa verksamhet flyter på bra fint, kan det tyckas att marknaden ibland agerar irrationellt. Men tiden arbetar för aktieägarna så länge ledningen har full kontroll på verksamheten och att efterfrågan på bolagets produkt sakteliga ökar.


Exit, när?

Jag roar mig att lägga ut en bild från bolagets hemsida under 2011, där vi tydligt ser dess produktionsprognos för kommande år. Denna bild ger oss intressanta kort i spekulationerna som pågår när Exit ska infalla. I min värld anser jag att en brud skall vara näst intill färdigklädd innan det kan betraktas som moget för försäljning. Det måste finnas garantier för säljaren som erbjuds köparen att saker och ting står rätt till kring Blackrod. Det är ju där vi tror att huvudkapitalet finns och vi ser ju hur bolaget redovisar produktionsutvecklingen där 2014 blir startåret av ”bättre mängd”. Jag tycker att bilden är ganska talande och att 2014 är den tidigaste tidpunkten för affär om priset skall vara bra sockrat. Finns ingen anledning att skänka ut det för tidigt till rabatterad kurs. Man kan lugnt utgå ifrån att köparen verkligen kan se kraftfull produktionsökning som överensstämmer med bolagets prognos, för att priset skall bli verkligen bra. Ovanpå detta skall vi helst se en marknad som till viss del är helst är överhettad, så det är flera pusselbitar som skall stämma innan pusslet blir klart.

Tiden fram till dess kan vi möjligen få uppleva att Mooney eller Onion Lake avyttras, varvid bolagets kapitalanskaffning vid det tillfället undanröjer spekulationerna av en Private Placement? Jag tvivlar på en PP om något av fälten säljs. Jag trivs inte riktigt bra om utspädningarna blir för stora.

Den 23 september 2009 presenterade jag på Avanzas forum min exitkurs till 24 CAD per aktie. Detta antagande byggde på oljeprisets framtida utveckling (140 USD) samt att den kanadensiska dollarn skulle noteras i 6 kronor. Denna gissning kanske i viss mån fortfarande håller? Börsvärdet idag är 2 mdr CAD och ett framtida bud kommer att utgöra en nuvärdesberäkning räknat på reserver samt produktionskapacitet, samt en tillkommande rabatt. Tänker vi oss hypotetiskt att produktionen om 2-3 år utökas med 5 ggr dagens (till 50 000 fat/dag) samt att reserverna (1P och 2P) utökas från dagens 38,5 milj. fat med 5 ggr, får vi knappa 200 milj. Starkt förenklat skulle vi kunna applicera de 38,5 milj. fat till dagens aktiekurs 4,64 CAD. Det ger oss faktor 8,3. 200 milj. fat delat med 8,3 ger oss ~24 CAD. Utgångspunkten är att reserver och produktion båda femfaldigas, vilket förhoppningsvis påverkar aktiekursens framtida resa med samma proportion. Den osäkerhet som råder, är Blackrods samlade tillgångar och vilken potential som bolaget kan få genom framtida reservuppdateringar och exploateringar. Det troliga är att det är långt mer än vad vi kan prognostisera om, varför detta ”övervärde” kan ge dagens aktieägare ett gott skydd på nedsidan. Jag tror på ett bud på 145 – 160 kr vid dagens CAD på 6,75 kronor.

Tilägg (20120207);
Jag åberopar en framtida produktionskapacitet i texten ovan, inget annat. Var kanske lite otydlig på den punkten. Bolagsledningen har ju vid flertal tillfällen kommunicerat ut till marknaden att målet är att skapa en stor utvinningspotential, men en reell dagsproduktion på 50 000 fat lär vi inte få se i PXX:s regi. Kapaciitetsutnyttjandet utgöra en viktig faktor för prissättningen vid försäljningstillfället. Likaså blir utmaningen för de kommande reservpåslag när Blackrods fält successivt adderas. I vilken takt det sker, återstår att se...

Avslutningsvis har det från tid till annan spekulerats i listbyte på Stockholmsbörsen, något jag starkt tvivlar på. Då 30 % av aktiestocken är placerat på den svenska marknaden, saknar det betydelse för bolaget, eftersom First North har liberalare regler än någon av CAP-listorna. Dessutom kostar det en extra slant för bolaget, varför mervärdet är noll och intet. Sedan tror jag inte Lukas L och co är särskild roade av att hamna på svenska insiderlistor med all redovisning det innebär. Nej, det är bra som det är…

12 kommentarer:

  1. Suwe, det blev hur fint sm helst detta. Hoppas vi får ordning på den sista bilden, så att den går att uppförstora.

    mvh
    H&B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skall vara fixat nu liksom de allra värsta av de andra skönhetsfelen. Skönt, html-redigering gör mig skräckslagen men jag antog utmaningen... :)

      Radera
  2. Jösses.

    Tack....jag är förstummad.

    Det mest genomtänkta jag läst på många år.

    Tack!

    SvaraRadera
  3. Få har bevakat den här aktien som du, H&B! Dina genomtänkta diagram har därmed en gedigen historiegrund. Det var dina Pearlkunskaper som för första gången fick mig att investera här. Långt före någon John Festival fanns att förlita sig på. Det ser givetvis ännu bättre ut idag än 2007!
    Jag är övertygad om att du tänkt mycket noga och lagt ner ett grundligt arbete i detta blogginlägg. Kan bara tacka för ansträngningen och be samtliga att läsa noga. Ha det bra! Vi ses!

    SvaraRadera
  4. Det är bara att tacka och bocka för denna mängd av info som HCBPF delar med sej av.
    Utan detta gänget hade jag gett upp efter nära-döden upplevelsen i o m inloggningen efter semestern förra året.

    En än gång, stort tack!

    (HCBPF: Hard Core BlackPearl Fans)

    SvaraRadera
  5. tack för infon och att du delar dina känslor.

    SvaraRadera
  6. Grymt som vanligt H&B :-) vi får sitta kvar på soldäck o invänta dom stora hajarna, bara en tidsfråga till EXIT! Tålamod lärde vi oss 07-08. Gupp gupp o skål :-) RoL

    SvaraRadera
  7. Tack gode H&B att du dyker upp som näcken ur brunnen och spelar på din fiol när vindarna dånar utom räckhåll. Underbart att läsa hur du får till det på ditt speciella, hoppfulla sätt med hjälp av våra villkorskonjuktioner som ger oss den enda frihet som finns.Om, såvida såvitt, såframt, ifall därest blott,bara... följer med oss hela livet och du tolkar det så skönt spelande på dina strängar så att det tom vattnas i munnen på den sökande krokodilen som vaknar och vill ha luft. Attt se var krokodiler och hajar finns ger förståelse till var folk vill bada med sina pengar och det är ju det som är hela konsten med börsen att vara på plats just där i god tid.Stort, mycket stort, tack!

    Jag tror dock att Lucas tycker mer om att vara stolt än rädd så därför kommer det en listning på LC med tillhörande PP... OM de väl bestämmer sig....hehe! Varma kramar fr Shiva

    SvaraRadera
  8. God morgon alla!

    Jag känner en stor stolthet och förnöjsamhet att ni alla uppskattade inlägget. Verkligen roligt. Givetvis har Suwarrow del i detta lilla framgångsrika resultat. RoL och Shiva, skojigt att ni båda hörde av er! Det värmer! hälsar H&B från ett 14-minusgradigt Halmstad... Brrrrrrr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste ju gratulera till gensvaret. Ca 1 400 besökare under det första dygnet efter publiceringen. De mest lästa inläggen här drar normalt sett knappa hälften läsare första dygnet... Må så vara att jag aldrig kör egen länkning från Börssnack och att en söndagskväll är tämligen optimalt om man vill undvika att komma bort i bruset, din signatur drar tveklöst hit den nyfikna skaran. Kul!

      Radera
    2. Måste ju bidra till ditt varumärke!

      ;-)

      Skämt åsido hade jag inte räknat med så stor respons, möjligen 800 - 1000 "visits" eftersom oljesektorn varit avvaktande en längre tid, och PXX i synnerhet! Tror att svansen av besökare kommer bidra till en god permanent besökssiffra för dig. Hoppas det då din FA behöver spridas till fler PXX-anhängare. Det är du värd med allt jobb du lagt ner på sajten.

      Radera
  9. Alltid intressant med dina tankar hausse. 145-160 kronor vid uppköp är dock betydligt mer än vad jag tror/hoppas. 75-100 är mitt tips. Jag hoppas ju tat din profetia slår in. Det blir ju lite er klirr i kassan då.

    henke8

    SvaraRadera