Förtroende, irritation och värme

Ett varmt mail med snälla ord flög in i min inkorg igår och gjorde mig väldigt glad. Som tyckare om BlackPearl har jag på senare tid hållit en lägre profil av flera orsaker. I första hand har det vilket varit direkt kopplat till olust att skriva i ett forum (Placera.Nu) som under det sista året misskötts kapitalt av de som driver det. En incident för några dagar sedan var droppen för min del och jag signalerade att jag på obestämd tid avstår ifrån att stödja verksamheten genom att sluta skriva på sidorna. Jag summerade dessutom naturligtvis mina åsikter till Placera.Nu i ett mail som självfallet inte fick något svar. Det tycks vara mer prioriterat att radera inlägg ifrån skribenter som hjärtligt önskar varandra God Jul eller att se till att folk har möjlighet att kränka varandra med förnedrade nedåttummar än att lyssna på och besvara trogna användare av forumsidorna som hör av sig via mail eller telefon.

Den andra huvudorsaken till att jag hållit lägre profil är att jag inte tyckt att jag haft något nytt av läsvärde att komma med. Helt enkelt.

Men med mailet från igår i åtanke vet jag att det åtminstone finns en person som vill veta vad jag tycker om den senaste händelseutvecklingen. Därför gör jag nedan ett försök att sammanfatta mina intryck kopplade framförallt till nyhetsreleasen från bolaget nu i veckan. Min förhoppning är att texten nedan kan fungera som en helhetssammanfattining för oss som har långfärdshatten på:

Om Produktion och förtroende

Det säger sig självt att drygt 9 500 inte = 11 000. Signaturen Culm jobbar på att ta fram en investor-sida för svenska PXX-ägare och jag skrev i en kort kommentar på sidan drygt timmen innan reservuppdateringen att volymen kändes viktigare än vanligt. Det jag syftade på då var inte produktionen i sig utan ett behov av att stärka den gamla bilden av ständig leverans i överkant.

Om man den 9:e november utlovar en exitproduktion på 11 000 fat/dag 2011 är det inte ok att komma in med en volym under 10 000 fat/dag. Jag är helt övertygad om att beslutet att inte sätta de nya brunnarna vid Onion Lake i drift är ett sunt beslut redan på medellång sikt och jag förstår inte varför man inte valde att kommunicera detta med en tydlig förklaring redan i december. Jag är dessutom övertygad om att man med rätt kommunikation kunde fått positiv aktieägarrespons på ett säkerligen klokt beslut.

Det är synnerligen oklokt att i onödan nalla på aktieägarförtroendet. För någon effekt av betydelse på kassaflödet av att man inte taktade upp volymen i december har då verkligen inte manövern. Jag räknade ner mitt kassaflödesestimat från 27,9 till 24,4 MCAD (-3,5 MCAD) för Q4 baserat på den nya volymen vilket också rimmar väldigt väl med signaturen bodastenen som räknade ner sitt estimat med -3,2 MCAD. Ca 3-4 MCAD mindre in i kassan i Q4, det är knappast det kursreaktionen handlar om.

Det handlar inte heller om att man går in i en ”transistion period”. Det har varit tydligt signalerat sedan länge att man kommer lägga sig på en tillräcklig produktionsnivå för att generera ett starkt kassaflöde och sedan plöja in allt man kan i de tre tunga långsiktiga projekten.

Det handlar enbart om förtroende (läs även den kloke dansken rassmuss funderingar på temat på Placera.Nu). Och det känns onödigt. För första och förhoppningsvis sista gången under denna seglats.

Reservuppdateringen

Huvudorsaken till nyhetssläppet har helt kommit i skymundan av kortsiktiga volymer. Eftersom varken Blackrod-ansökan eller Mooney Fas 2-ansökan postats och då Onion Lakes SAGD-projekt fortfarande saknar nödvändiga godkännanden gick jag i ett av mina sista inlägg på Placera.Nu ut och markerade ovanligt skarpt för en mesig däcksvabbare som mig att stora reservuppdateringar enbart kunde läggas i förhoppningssäcken.

I mina ögon skrapade bolaget ihop nya 2P-reserver i överkanten av rimlig förväntan. Dessutom lyckades man fylla på i contingent-säcken en del vilket är oerhört positivt.

Men viktigast av allt: ”A portion of the contingent resource barrels attributable to our thermal project at Blackrod is expected to be recognized as reserves in 2012 after a commercial development application is submitted”

Kusinen STP släppte uppdaterade reserver under 2011 nästan direkt efter att de skickat in sina EOR-ansökningar. Jag vet att John tidigare kommenterat just detta med en kommentar i stil med ”vi tittar på saken” och jag kan inte läsa stycket ovan på annat sätt än att det blir en extra reservuppdatering i år, inte minst med tanke på att tillstånden vid Onion Lake bör komma ungefär samtidigt som SAGD-ansökan skickas in. Lägg därtill signaturen twims dagsfärska information ifrån John: ”We will make that decision shortly after our application is filed.” Visst, det kostar en slant att ta in Sproules konsulter men när man bevisligen har möjligheten att skriva upp reserverna med flera 100% är beslutet i mina ögon busenkelt. Andra halvan av Q2?

Zoller Lake

Efter en längre tids hårdbevakning av Nuvista var jag i våras var inne på att en försäljning till BlackPearl av bolagets betydelsefulla rättigheter vid Onion Lake skulle vara nära förestående p g a ett ledningsskifte där man tydligt aviserade att den problematiska skuldsättningen skulle ner.

När jag sedan i höstas upptäckte att Nuvista uppgraderat Zoller Lake till ett fokusområde skiftade jag över och drev tesen om en bytesaffär. Känns riktigt gött att ha fått rätt då detta är ett skifte som verkligen gynnar båda parter och en viktig del i Lökpusslet. Förmodligen har affären som gjordes upp i december bidragit till att fördröja ansökninsprocessen vid Onion Lake men det kan det vara värt! När det gäller Löken skall man verkligen inte utesluta fler strukturaffärer, bodastenen sitter på nästan fler teorier än en enkel däcksvabbare kan räkna till men det där känns som stöld ifrån upphovsmakaren att fylla på med i denna text.

John Lake

Är nu brudbeklätt med reserver. Jag tror på en försäljning redan under de närmaste månaderna. Minst ett halvårs kassaflöde rakt ner i kassakistan vid försäljning, det vore helt rätt läge nu för att undvika att känna stress samtidigt som man filar på den framtida finansieringen.

Övrigt

- Bilden av Mooney i fokus på kort sikt förstärktes ytterligare i uppdateringen. Det finns förresten en gammal missuppfattning om att det även skall finnas ett andra Mooney-fält kallat Mooney West. Mooney West är dock en tidigare benämning av det som idag är området för Polymer Phase 2. Missa inte heller meningen: ” At Mooney, additional drilling extended the pool to the west, which will eventually lead to an expansion of our ASP (alkali, surfactant, polymer) flood”
- Blackrodpiloten på ISOR strax över 3. Produktionen nu runt 250 boed. Egentligen är det helt obegripligt att bolagsvärdet kan droppa 10% när piloten vid projektet som hela caset bygger på uppvisar så starka resultat som den faktiskt gjort hela vägen ifrån starten fram tills nu. Men förtroende som sagt, det är onödigt att låta det naggas i kanten…

Återigen; tack för mailet igår! Det värmer fortfarande och fick mig att spruta iväg ca 1170 ord en kväll när jag egentligen inte hade tid! :)

27 kommentarer:

  1. Tack för blogposten. Mycket uppskattat.
    Mvh
    Siddan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Siddan, vi har alla våra uppgifter ombord, själv gläds jag alltid åt dina licensrapporter som ju är små små kvitton på att vi är på rätt väg.

      Radera
  2. Tack Suw. Jag har väntat på att du eller K-lunsen skulle skriva ner era åsikter och nu kom dina :-)
    Jag håller med om att reservuppdateringen var helt ok och inte fel med reserver från Blackrod redan nu.
    Dock fick jag en rejäl tankeställare angående vår kapten som har ett gott rykte att alltid leverera i överkant. Att de inte tar 16 brunnar i bruk och att det gör att man inte ens kommer upp i 10 000 fat var säkert klokt på lång sikt men varför inte meddela detta. Väldigt onödigt men en som varit med länge kan gissa att det bäddar för ett fint PP läge för Lundinarna med vänner. Konspirationsteorier bara.....

    Tack för en bra blogg
    Mvh Tipparn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tipparn! PP-läge ja och visst kommer den någon gång under 2012 men lär då snarare vara lite av en "förlösare". Men samtidigt, folk har ropat PP i varje kursdipp sedan Festival gick ombord men än så länge är det ju verkligen svårt att irritera sig särskilt på de finansieringar som hittills gjorts av teamet. 5 CAD i Nov 2010 var riktigt snyggt i min bok, den står sig fortfarande stark.

      Radera
    2. Sant. Och givetvis är det svårt att gissa vad som EVENTUELLT pågår bakom ridåerna. Men personligen är det nästan så att jag hoppas att en pp kommer snart så jag slipper vänta på en förlösning. Ta den under 5 CAD så vi kan gå vidare.
      Jag har funderat mkt på vad som händer efter en pp. Kommer en listning på large/mid-cap som ett brev på posten då. Kanske ett framtida bloggämne.... /tipparn

      Radera
    3. Absolut. Finansieringen är definitivt ett tänkbart framtida ämne för bloggen. Mitt huvudspår för stunden är att Mooney säljs 2012 och att Lundin fyller på med mellanskillnaden upp till ett finansieringsbehov på totalt ca 400 MCAD. Men alternativen är många.

      Listningen ja, de flesta förutsättningarna är uppfyllda efter att årsboksluetet reviderats. Så brevet på posten kommer nog.

      Radera
  3. Som vanligt bra skrivet suwa..
    Mvh Henry :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. He he. Nästan så att man ska svara med STORA BOKSTÄVER för det är ju så Henry är van att få mail ;)

      Radera
  4. Tack Suwarrow!
    Skönt att läsa ditt enkla språk och klara insikter. Den som söker fler förklaringar... läs Tipparn ovan hälsar shiva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tipparn har läst för många inlägg av dig shiva! ;) Skämt åsido, jag raderade faktiskt mina funderingar i inlägget på det temat innan jag postade. Vet helt enkelt inte riktigt var jag står i frågan. Måste samtala mer med mig själv *antecknar i minnesbanken*

      Radera
  5. Grymt bra Suw!!!

    //PradaKirk

    SvaraRadera
  6. Kanonbra skrivet som vanligt, tack. När det gäller Onion Lake är jag mycket nyfiken på vad som kommer att hända framöver. Många teorier blev det och kanske någon är rätt..

    /Boda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har "doktorsavhandlingsstoff" på temat boda. Bara att sätta sig ner och börja skriva i fyra år...

      Men med Nuvista på plats till sist klarnar bilden något. Tror som du: Lökpusslet är inte färdiglagt ännu.

      Radera
  7. Grymt Suw tack för all info och tankar. Suweränt.
    MVH Liljan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt länge sedan jag såg dig posta piratreglerna. Har varit hög tid länge!!! :)

      Radera
  8. Vi är säkert många som saknat dina inlägg.
    Det känns som tiggeri när man indirekt ber dig skriva, speciellt när man som jag inte har några faktauppgifter att bidra med. Uppskattning kan vi visa och det gör jag nu. Det är ändå arbetstid attinhämta fakta, skriva och formulera ett inlägg.
    Jag uppskattar det du skrivit och hoppas du vill forsätta
    hälsar
    Karhu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack till dubbelsignaturen. Visst tar det tid men det är en frivillig hobby. Sannolikt får jag bättre fart nu när jag inte har något annat ställe att skriva på om jag skall få min röst hörd i debatten :)

      Radera
  9. Grymt jobb Suw. Kul med dina tankar och din kunskap.

    SvaraRadera
  10. Tackar för blogposten Suw! Läsvärt som alltid :-) Håller med om det du skriver och ser fram emot 27 feb nu för Q4 släpp. intressant och se hur siffrorna ser ut. Allt verkar löpa på i rätt riktning. Ska bli kul och se om de släpper någon info den 27e ang. bytet zoller/nuvista. De har ju varit väldigt sparsamma med den infon. Trevlig helg önskar ljungan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ljungan. Tror mig ha ett par starka gästbloggposter på ingång innan rapporten. Håll uppsikt!

      Radera
  11. Hej Suw,
    kul att du är igång igen med bloggandet och trist att det blev som det blev med Placera.nu.. Själv har jag fått en svår släng av "Culm-dvala" och bevakar bara Pärlan lite sporadiskt.. Det drar ihop sig till exit, inte omöjligt inom ett år lite drygt, och man vill inte missa att hoppa in i andra intressanta bolag där priserna verkligen är i bottenläge..

    Festival har ju visat vägen!
    Jag har kollat lite mer i presentationen av Broadview.. Och kollat lite på Rigscout. Ser ut som om dom är på tårna, har borrats en del under hösten. Också intressant att se hur dom tänker investera under H2 2012.. Det kommer att behövas en del påspädning i kassan.. :o)
    Därför gissar jag att JF&Co är nöjda om man kommer ur PXX med ~14-16 CAD per aktie under nästa höst eller vinter.. Då har man ordentligt med kapital att stoppa in i nya, spännande projekt. Som garanterat är mer lönsamma än att dra PXX i 2 eller 3 år till..

    Nu är det ju inte min avsikt att skriva dig på näsan angående Mooney West när du kommit igång så fint 2012.. Men West Mooney finns verkligen på riktigt!
    Fas 2 som borras för fullt är västra delen av Mooney East.. Fas 1 och 2 ligger i township 72-7W5 och 72-8W5. West Mooney ligger i 72-9W5 och 72-10W5..
    Skulle tro att det finns totalt 10 gamla brunnar där, dom borrades 2006 och 2007.. Ungefär hälften borrades av Atlas innan Pearl slukade bolaget..

    I presentationerna från mitten 2008 finns bilder. Ser ut som att 4-5 sektioner skulle kunna vara aktuella för ASP.. Gissning!

    Slutsats. PXX är ALLTID lite större man tror..

    Mvh / K

    PS. Pärl-arkivet är uppdaterat med en del analyser och en ny sammanställning av reserverna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå K! Gött att ha dig här lite yrvaken ur Culm-dvalan. Som du kan se i inlägget som publicerades efter detta ruskade jag liv i en annan stor profil i Pearl-sammanhang som också befunnit sig i Culm-dvala.

      Hmm.. Fast det är naturligtvis positiva nyheter att jag har fel i det är fallet (Mooney West). Även om jag inte gillar att ha fel... :)

      Radera
    2. Vilket vårtecken K har vaknat och jag sjunger!
      Om att ha rätt eller fel så säger jag njaaaaaaaaaa? Känner hellre frid eller glädje när jag är i stånd att välja, drar mej ur och tackar för kaffet!
      Exit nästa höst blir bra, tack!
      Vem har hört om en stor man som jobbar inom en het branch och vill vänta på besked från svala myndigheter när passionen för nästa projekt bubblar och utmaningen ligger på bordet.
      Idag åker Kanada PM till Kina för att prata oljesand enligt BBC News.
      Go JF go!

      Radera
    3. Hallå där Anonyme vän.. Det är inget vårtecken. Det är ett solklart vinter-täcken.. Kung Bore har lagt golv på Öring-viken så nu är det skidor som gäller.. Hjärnan syresätts, tankarna klarnar och bilden blir Exit-tydlig..
      JF vs K i Vasaloppet 2013? Inte omöjligt vid snabb-exit..

      K

      Radera
    4. Hööru även om avsändaren blev anonym så är likväl vintern ett vårtäcken för det sa Påven från sin balkong i går och det kom med översättning!I övrigt behövs ingen lök i alla rätter så jag tycker vi gnuggar ögonen och går vidare över till att stärka musklerna inför sommarens rod-tävling.Har du anmält intresse för Black-rod cupen...som infaller när man minst anar det?
      Vi ses där hoppas Shiva!

      Radera