Q2:an - ingen episk regnstorm

En i det närmaste episk regnstorm med åska, blixtrar och hällregn tvingade domaren att blåsa av matchen mellan MFF och Gefle i halvlek igår. När jag vandrade hem i ovädret endast iklädd jeans och t-shirt insåg jag varför BlackPearl är en placering som tilltalar min personlighet - bolaget levererar alltid minst enligt prognos! På MFF:s hemsida låg det på matchdagen en väderprognos som utlovade riktigt fint fotbollsväder i ett försök att locka tveksamma besökare till matchen och själv såg jag då framför mig hur vackra lättklädda joggande flickor i parken skulle förgylla min väg till arenan, hur jag i sällskap med ett par kalla öl skulle få en riktigt skön stund i sensommarvärmen på läktarens långsida och hur segerrusiga Malmöbor efter matchen skulle försöka överrösta varandra med attraktiva förslag om kvällsdopp och grillning nere på Ribban. Jag valde naturligtvis kläder därefter. Sådan är jag, jag litar helt enkelt till löften och prognoser och man kan ju verkligen fråga sig hur långvarig meteorologen bakom gårdagens prognos skulle blivit i John Festivals team?

I min genomgång av Q2:an har jag fokuserat på de områden som känns viktiga för bolaget i det här skedet av resan mot skatten och jag kan helt utan darr på rösten konstatera att vi följer planen. Det estimat som jag hänvisar till är ett eget som jag postade i en något förkortad version på Avanzas forum en knapp vecka före rapporten.

Eftersom jag kommer vara äckligt positiv under större delen av genomgången är det lika bra att inleda med det som jag tyckte var lite obehagligt i rapporten och inte riktigt var beredd på. Under en ganska lång period har heavy/light differentialen mellan tung och lättare olja (WCS vs. WTI) sagts krympa. På senare tid har relationen varit ganska stabil med en diff på dryga 10% eller om man så vill, knappa 10 CAD. Vi var rätt många som höll andan i maj när WTI:n droppade kraftigt efter de fina nivåerna i april och kanske andades vi ut lite väl lättade när vi konstaterade att genomsnittligt oljepris i Q2 i princip landade i linje med Q1. Relationen mellan oljetyperna fick sig dock en rejäl törn och Black Pearl fick i genomsnitt nästan 8 CAD/fat mindre betalt i Q2 vs Q1 för sin olja! Här tror jag en stor del av förklaringen ligger till att kursutvecklingen inte riktigt varit vad många förväntat sig under de sista månaderna. Den långsiktiga trenden är fortfarande att tungoljan närmar sig den lättare oljan i pris så vi får hoppas att detta bara var ett litet hack i kurvan. Lärdomen för egen del blir att jobba noggrannare med prissättningen i mina framtida resultatestimat.

Från det negativa byter vi nu spår och myser ikapp med produktionsvolymerna. Det ser RIKTIGT bra ut även om Q2:ans siffror är dopade. Visserligen sinar det på alla fält utom Löken men det är ju liksom där det ska hända för tillfället! När John Festival klev på skutan försökta han tona ner denna pärla och lyckades säkert lura någon när han påstod att potentialen var 10 000 fat/dag. Redan nu, i Q2 2010, pumpar vi upp mer än 5 000 fat per dag ifrån Löken och i höst ligger ett borrprogram på smaskiga 60 brunnar. Sammanlagt pratas det numera att totalt ca 200 brunnar ska på plats inom de närmaste åren. Jag hävdar lugnt att potentialen är 20 000 fat/dag ifrån detta fält allena vilket rimmar väl med de skildringar vi nåtts av ifrån ögonvittnen som varit på plats...

Jag snokade upp ett regnoväder i Saskatchewan i juni som var oerhört omfattande ställt i ett historiskt perspektiv men fick ganska lite respons på min fruktan för att detta skulle ha stört verksamheten vid Löken och ett par av de mindre fälten. Nu visade det sig lyckligtvis att det inte tycks ha haft nämnbar effekt på produktionen vilket kan vara bra att minnas inför framtiden. Däremot satte det stopp för ett mindre borrprogram som man hade tänkt sätta igång efter Spring Break men tolkningen är att man ska vara ikapp med borrplanerna vid Löken före årsskiftet trots detta.

När jag använder uttrycket dopade siffror syftar jag självfallet till sålda fält. Ifrån prodvolymen på 7163 fat/dag ska man räkna bort någonstans runt 500-600 fat som är att hänföra till sålda fält (varav Ear Lake står för dryga hälften). Med hänsyn till detta låg jag egentligen ok till i mina volymestimat och förblir småförvånad över att vi fått tillräkna oss dessa volymer i kvartalet. Det har faktiskt förekommit uppgifter från köparen av Ear Lake-paketet om att köpet skedde med "tillbakaverkande kraft" from 1a April men jag tänker då inte tacka nej till extra intäkter. Dessa volymer lär inte komma oss tillgodo i nästa kvartal.

På kostnadssidan fick vi också ett par fina besked. Under Q1 såg vi kostnaden per fat rusa iväg ganska kraftigt som en följd av att ett flertal av de nya brunnarna vid Löken inte knutits upp till bränslesystemen. Det där var fixat nu och produktionskostnaderna sjönk med mer än 3 CAD/fat jämfört med föregående kvartal. Detta är troligtvis rörelser i kalkylen vi kommer få se fler gånger och den viktiga signalen att fånga är att man ganska snabbt får nya brunnar lika lönsamma som de äldre.

Transportkostnaderna kom in exakt i linje med mitt estimat (1 CAD/fat) och är inte så mycket att orda om. Däremot bör det nämnas att G&A fortsätter att sjunka både i absoluta tal och per fat. Sådant älskar analytiker eftersom god kostnadskontroll ger signal om att bolaget har koll på läget. Festival hänvisar bl a till sänkta konsult- och resekostnader och jag i min tur tolkar det som att core-strategin innebär lägre omkostnader (kan t ex tänka mig att tidigare management satt på flyg ner till dyra experter i Texas för att diskutera problem vid San Miguel för jämnan).

Lite kortare kommentarer kring ytterligare ett par punkter i Q2:an:

# Fortsatt knäpptyst om noncore: US-tillgångarna, John Lake, Fishing Lake, Druid mm.

# Kreditfaciliteten lämnades som väntat orörd vid den årliga avstämningen.

# Egentligen inget nytt om Mooney och Blackrod. Den tystnaden varar inte länge till...

# Kassan är sprängfylld inför ett intensivt 2a halvår. Kan inte vara så oerhört många i juniorklassen (såg nyligen en definition på att man är en junis om prodvolymen är lägre än 10 000 fat/dag) som sitter skuldfria med nästan 100 miljoner dollar i kassakistan?

För att avsluta och sammanfatta Q2 så kom bolaget in något bättre än min förväntan. Jag hade estimerat ett operationellt kassaflöde på 13,2 MCAD och man landade på 13,9 MCAD. Intäkterna /fat var lägre än min förväntan pga att WCS gled ifrån WTI men detta kompenserades med råge upp av dopade produktionsvolymer, mindre störningar pga regnovädret i juni än förväntat samt lägre produktionskostnader vid Onion Lake än vad jag hade vågat räkna in (en återgång till normalläget).

Jag har även grovt jämfört mina uppdaterade årsslutssifror med JFs guidelines (där senast är hans gamla estimat ifrån Q1). Här är några godbitar:

Boe/day 2010
JF säger 6800-7300 (senast 6500)
Jag säger 7500

Exit Boe/day 2010
JF säger 8000-9000 (senast 8000-8500)
Jag säger 9000

Cash Flow from Operations 2010 MCAD
JF säger 53-57 (senast 50-55) (här fegar han kraftigt, 1a halvåret är 29...)
Jag säger 64-66

Det ska avslutningsvis tilläggas att väldigt många lyckades trolla fram paraplyer och regnponchos ur packningen efter den avbrutna fotbollsmatchen igår. Jag konstaterade dyblöt och halvt köldskadad att min omgivning ännu inte lärt sig att man alltid ska förvänta sig överleverans på prognoserna, inte tvärtom! Skönt att man alltid kan lita på Festival med crew iaf. Underpromise and Overdeliver! Enkelt!

2 kommentarer:

  1. Bra blogg, skall bli kul att följa!
    HHIDBP!

    SvaraRadera
  2. Kalas de här.Kommer följa dig som vanligt suwa...

    Henke8

    Och nej, här klivs det inte av...

    SvaraRadera