Flaskpost förra veckan

Jag tar ett tillfälligt break från trilogin för att kommentera de senaste dagarnas "nyhetsflöde" ombord på BlackPearl. Vi står i startgroparna inför en viktig etapp på resan och ett, från min sida, förmodat rejält kurslyft över det närmaste halvåret så nu gäller det att vara på tårna och hålla hårdare än någonsin i sin pärlsäck. Inte alls fel då att vara med på det som händer och den info som sipprar ut via diverse kanaler.
 
I torsdags meddelade Pixiu (skribent på Avanza som vi lärt känna som väl insatt i oljans förunderliga värld) att han fått korn på en eventuell ny fältförsäljning via en rubrik på Oil and Gas Investor. Jag citerar de två meningar man kommer åt som icke-betalande: BlackPearl Offers WI In S TX Blanchard Field Package. The package includes 17% to 21% non-operated WI (12% to 24% NRI) in approximately 4,000 acres.

Benämningen Blanchard var lite förvirrande för mig då den saknades i mina fältanteckningar. K-Lunsen redde i vanlig ordning ut begreppen och det visade sig att Loppis 3 innehöll bortglömda Queen City Gas i Texas - en ganska obetydlig samling gas-/oljetillgångar som jag hade tänkt överraska med i en artikelserie om "fälten som inte finns" lite senare i höst. Det blir verkligen inte mer noncore än så här, gas i Texas är inte något vi ska bygga framtiden på. En gång i tiden kunde Queen City Gas föräras med en helsida i företagspresentationerna (se t ex Septemberpresentationen 2006) men denna era är sedan länge förbi. Positivt är att man verkligen tycks gå in för att rensa undan grundligt på vinden (de dammiga bortglömda porslinskatterna adderar ändå tillsammans upp till ok värden) men räkna inte med något annat än kaffepengar för Loppis 3 och om du inte sett prospektet så finns det tillgängligt här. Queen City Gas Play ska förresten inte sammanblandas med de stora tungoljeprojekt vi sitter på i US för de är sannerligen inte obetydliga. Nog om detta och istället över till ännu ett livstecken från BlackPearl:

I fredags kom nämligen en efterlängtad uppdatering av företagspresentationen och i sedvanlig ordning lyftes det en liten smula på bordsduken. För mig, liksom många andra, är en ny presentation som en mindre julafton även om man nästan precis vet vilka slides som kommer att dyka upp och vilket innehållet blir. I ungefär tio minuter stannar min värld fullständigt och jag har svårt för att andas samtidigt som blicken far över sidorna i jakten på nyheter eller antydningar som skulle kunna förändra min syn på caset. Huvudintrycken för min del den här gången var tre till antalet och skulle kunna sammanfattas så här:

1. Business as usual - allt går verkligen helt enligt planerna och ingenstans några obehagliga överraskningar i sikte.

2. Extremt volymfokus nu och produktionspotentialen skruvas återigen upp.

3. Festival sitter verkligen och kluddar ihop de här presentationerna själv. Det är faktiskt riktigt charmigt hur han lägger till lite extra info med rödpenna här och där när han vill förstärka ett budskap eller visa att han har uppdaterat en gammal slide. Det känns som om att hans power och handlingskraft nästan lyser igenom. Mycket övertygande hemmasnickrande utan onödig finess - robust och genuint helt enkelt - precis som hans företagsbyggande fungerar!

Låt oss inleda med volymerna och kärnfälten som så tydligt är i fokus. För första gången vad jag kan minnas får vi nu se formuleringen 50 000+ bopd i skrift när kärnfältens potential diskuteras. Ett typiskt bordsdukslyft som även personer som inte sysslar med raketforskning kunnat räkna ut länge, det har bara varit att summera de tre kärnfältens potential för att komma upp i över 50k men ändå känns det på något vis skönt att se denna markering i skrift. Väldigt få räknar med att någonsin få se ett BlackPearl i dagens kostym som producerar dessa volymer, bolaget lär vara sålt långt dessförinnan, så markeringen är mer av karaktären "en spänd muskel".

Det lite kortare tidshorisonten är lättare att ta på och en produktion på 10k per dag får ses som en milestone, inte minst för att bolaget då per definition lämnar juniorstatusen för gott. I majpresentationen talades det om att denna nivå skulle nås inom två år, nu är formuleringen "...in excess of 10 000 boe/day sometime in 2011". Ingen överraskning för oss som räknat på saken men ändå lite anmärkningsvärt.

Över till fälten och för att följa presentationens ordning tar vi Onion Lake (Löken) först. Att fältet verkligen levererar får anses bevisat nu och när det talas om produktionspotential på 15k ligger vi i vanlig ordning i underkant. Räknar vi väldigt försiktigt på de 200+ identifierade platserna lämpade för brunnar får vi 200*50=10 000 att lägga till dagens produktion på ca 5 500. Redan vid utgången av 2012 lär vi således sitta med prodvolymer på 15 000+ boe/day bara i Löken om man får tro tidsaxeln. I maj angavs smått fåniga 6-7 år för att ta Löken till dessa prodvolymer men nu lyfter man alltså på bordsduken. Det här är mumma för kassaflödet mina vänner!

SAGD-funderingarna för Löken får ett allt tydligare fäste. Jag har från och till letat tecken på att en ansökan varit på gång men får nog hålla mig till tåls ett tag till. Det verkar som man vill köra igenom höstens intensiva borrprogram innan ritningar och ansökningar blir till verklighet 2011. Anledningen till mitt stora intresse för detta är naturligtvis att jag söker ledtrådar till dagen för exit - en tidsplan för framtiden vid Onion Lake vore väldigt intressant att matcha mot en tidsplan för Blackrod.

Så över till jokern Mooney. När Festival klev på talade han om en potential på detta kärnfält på 10 000 boe/day. Det var därför med lätt irritation man läste 5 000-10 000 boe/day i majpresentationen men nu har rödpennan kluddat dit 7-10 000 boe/day alldeles lagom till att tillstånden för det spännande ASP-floodprojektet skall komma på plats (2-4 veckor). Rapporteringen från Mooney under det närmaste halvåret blir mycket intressant att följa.

På senare tid har jag umgåtts en hel del med tanken på att vi kan få se en avyttring av Mooney innan verklig exit (inte minst för att kaptenen allt oftare uttalar att något kärnfält kan gå under klubban tidigare än resten). Även om jag själv egentligen menar att vi har de underliggande resurser som krävs för att ta alla våra kärnfält till exit så vet jag att Festival är en försiktig general som gärna sitter med både livrem och hängslen när det gäller finanserna. En studie av tidsaxeln för Mooney är väldigt intressant då Phase 1 av ASP-flooding beräknas stå klart någon under 2012. Läge för sälj då innan investeringarna i Phase 2 behöver tas? Lägg också märke till att SAGD-projektet på Löken preliminärt även startas upp strax efter Mooney Phase 1 är i mål. Slump? Jag sitter på en del intressant info om Mooney och kommer troligen köra en Mooney-special här om ett par veckor - räkna med att jag då även lär återkomma runt dessa funderingar.

Piraterna på Avanza har vetat sedan i somras att pilot-tillståndet för SAGD vid Blackrod är att vänta här under hösten, troligen i oktober. Presentationen anger inom 4-6 veckor och är således helt i linje med detta. Det är väldigt viktigt att komma ihåg att oavsett vad som sker med noncore, med Löken och med Mooney så är det vid Blackrod vårt öde avgörs. Allt annat är bara ett förspel! "First steam in the ground Q1 2011". Riktigt härligt att det snart är på riktigt!

Ständigt ett spanande efter skatten och exit förresten. Jag törs hävda att Festival absolut tidigast kan tänkas kliva av när han sitter med SAGD-tillstånd för Blackrod Commercial Phase 1. I presentationen meddelar han att tillståndshandlingarna lär postas någon gång runt årsskiftet 2011/2012. Därefter har vi lärt oss att man får vänta med nästan ett års väntetid på handläggningen. De som tror på tidig exit ska alltså förslagsvis ta sikte mot våren 2013 då en försäljningsprocess trots allt tar en del tid. Själv har jag återigen börjat snegla mot en lite senare exit, inte minst sedan jag började umgås med tanken på ett Mooney-sälj och de finansiella muskler detta skulle innebära. Jag kan mycket väl tänka mig att Festival kör igenom en kommersiell SAGD-fas både på Löken och Blackrod men det där är väl lite upp till var och en att fundera kring.

Ska vi ta en vända med de gamla vanliga presentationskommentarerna också? Det är väl lika bra då jag inbillar mig att det då och då kliver på nya pirater på skeppet:

-Studera diagrammet på slide 17. Hela caset/affärsmodellen finns samlad där. Visst står det "The BlackRock Story" som rubrik men BlackPearl är nästan som att sätta kalkpapper mot fönsterrutan och måla av.

-7 MCAD investeringar på noncore i år - det räcker till mer än ett par besök på John Lake. Större fältsälj än i år kommer 2011.

-Slide 22. Detta är rent trams och gör mig faktiskt lite irriterad! 9 000 boe/d i 10 år. No way...

-Mycket rödpenna på slide 23. Här skäms JF lite över hur mkt som är undangömt. Stor risk för att många åter tror på saftiga reservuppdateringar i februari men med tanke på hur nedtonade reserverna är i presentationen och hur lite vikt som tycks läggas vid dem i det här läget tror jag vi får hålla oss till tåls ett tag till?

-7 miljoner dollar för US-tillgångarna på slide 23. Kika in vad vi köpte Montana/Utah för 2007 vilket då var ett fyndpris ifrån ett Petrohunter i finansiell knipa och betänk att San Miguel därutöver en gång var kronjuvelen i Pearl-bygget. Ear-Lake paketet gav ca 10 MCAD, de fem stora US-tillgångarna är var och en för sig värda mer än Ear Lake, i flera fall väldigt mkt mer.

Helhetsintrycket är avslutningsvis det gamla vanliga. Allt går enligt plan. DET får en stor tumme upp härifrån!
 

9 kommentarer:

  1. Fin genomgång som vanligt Suwa. Jag skulle inte bli förvånad om det står 60-70000 bopd som potential i presentationen om 1 år.

    Henke8

    SvaraRadera
  2. Håller med dig Henke! ...och även om ett tidigare Mooney-sälj skulle bli verklighet är 50+ en formulering med stor inbyggd försiktighet.

    SvaraRadera
  3. Du ar en klar tillgang for oss alla och din blogg blir battre och battre. Om du fortsatter samla information pa det satt du gor sa ligger du snart inte langt ifran Kalles farsa suverana analyser.
    Tack
    Mirac

    SvaraRadera
  4. Hatten av, åter igen. Vilken bra skribent du är.
    Kanon

    Liljan

    SvaraRadera
  5. Ja, presentationen var en värmande läsning.. :) Precis som din analyserande blogg av densamma! /Henrik

    SvaraRadera
  6. Tack för en jättebra blogg! Läser med intresse. Enda nackdelen är den vita texten mot svart bakgrund. Det är svårt att läsa i längden och tröttande för ögonen. Dessutom blir det galet när man efteråt växlar till en "normal" sida och ser vit text och skuggor dansa omkring överallt. ;)

    Mvh / Johan

    SvaraRadera
  7. Tack Johan! Layout är inte min stora talang här i livet så den som har förslag på upplägg får gärna höra av sig. Behåller gärna svart som bas men allt är förhandlingsbart här i livet...

    Om någon undrar över nästa inlägg så är jag fortfarande i Research-fasen på Salt Lake som jag själv inte kartlagt tidigare. Det finns en hel del info men den är väldigt utspridd...

    SvaraRadera
  8. Hej igen!

    Det behöver inte vara så komplicerat med layouten. Här har du några bra exempel där man använder ljusare bakgrund och mörk text. Det viktigaste är så klart innehållet, men sen kommer "lättlästheten". :)

    http://dollarmiljonaren.blogspot.com/

    http://efteroljan.blogspot.com/

    http://sololja.blogspot.com/

    Nu hoppas vi på en fin börsfredag där "pärlan" drar iväg fint och ger oss en skön avslutning på veckan. Det skulle passa fint i samband med en svensk seger över Ungern. :)

    Mvh / Johan

    SvaraRadera
  9. Jag vill påpeka att jag gillar den svarta layouten. Jag märker inga problem med att det är jobbigt att läsa vit text på svart bakgrund.

    SvaraRadera