Pärlfrossarvecka - Dag 2 - Onion Lake

Jag vet inte om det sitter i namnet eller det faktum att Onion Lake är enklast att begripa, fältet har oavsett vilket varit en personlig kärnfältsfavorit en längre tid och kvällen innan mötet med duon som styr den här skutan satte jag upp som en målpunkt att försöka få klarhet i om det fanns skäl att tro på ytterligare uppsida på fältet jämfört med den nyligen presenterade resursuppdateringen.

För om Blackrod-potentialen var svindlande (precis som förväntat) och Mooney kom ut ungefär i linje med mina förväntningar så fick Löken fick på sin höjd ett ok ifrån mig, det måste finnas mer att hämta här, sådan var iaf min tes inför måndagssittningen. K-Lunsen har tidigare varit i kontakt med ett ögonvittne som besökt fältet på plats för några år sedan och fått tämligen dramatiska bedömningar om fältets potential, därtill har vi ju kunnat följa hur den OIP som angetts i diverse presentationer bara sjunkit och sjunkit för fältet över tiden. Alla former av instinktskänselspröt som kan tänkas vara inplacerade i min kropp bara rycker febrilt i mig och jag har kanske rätt.

Plocka fram kartbilderna på Onion Lake ifrån Annual Report 2009 (sidan 13) och häng med:

Löken består av tre "öar"; Northern, Central och Southern Block. Fokus är och har varit på "The Central Block" - det är dit nästan all aktivitet i avslutade och påbörjade borrprogram förlagts och det är även där SAGD-satsningen så småningom kommer göras. Uppe i norr kan man se att det finns några brunnar borrade och ett antal markerade framtida "drilling locations". I söder ser man bara ett fåtal pliktskyldiga "pluppar" som antyder viss aktivitet

Det finns inget av intresse direkt till öster om BlackPearls Onion Lake-sektioner (inte heller någon upptagningsbar olja). I väster däremot sitter CNRL på stora landmassor där full oljeaktivitet råder (därmed måste i mina ögon CNRL ses som en av de mest troliga budgivarna på Löken i framtiden).

De två grå hålen på kartan i mittsektionen ägs av bolaget Nuvista. De kör idag kallproduktion liksom BlackPearl (massor med brunnar på begränsad yta) och ett mycket tänkbart scenario som JF tog upp själv är att man väntar ut att primärproduktionen ska börja sina hos nuvarande ägararen och sedan "budar" in dessa landstycken eftersom de kan ge viss uppsida åt SAGD-projektet. Detta blir oerhört tydligt om man tittar på kartan jag hänvisade till tidigare.

Som väntat var svaret på en direkt fråga om rangordning av de tre sektionerna att Central är bäst, näst bäst är Northern section och sämst är Southern. Samtidigt kan jag ju se på kartan att det finns få, men ack så viktigt, PRODUCERANDE brunnar på fältet i söder. Samt en stor, till synes outforskad landmassa. Jag hade lovat mig själv att inte släppa mina fantasier om fältet så enkelt! Det slutade med att JF fick ta fram pennan och börja rita och förklara...

Dessvärre går inte hela oljepoolen från Central till Southern section. I den norra delen av Southern section har man borrat torrt vilket ses som ett bevis för att fyndigheten inte är sammanhängande. MEN, man har även en del FINA träffar i söder. På lite längre sikt lovade Festival att man även kommer att utforska Northern och Southern section bättre men just nu handlar dessa områden mest om estimatberäkningar (så även i Sproules resursrapport vilket en kontrollfråga från oss fångade). Så jag kan nog fortsätta leva i tron att det finns en betydande möjlig uppsida i Löken ytterligare ett tag.

Vi fick också bekräftat att det forfarande är indianerna som sitter på de sista 13% WI i Onion Lake. Denna fördelning kommer inte att ändras och indianerna är mycket positiva till produktionen som genererar väldiga summor pengar åt communityn.

Vid ett Lök-SAGD-projekt kommer man kunna använda en del utrustning som finns nere i San Miguel. Andelen av det totala investeringsbehovet för ett sådant projekt är dock försvinnande liten, Don Cook tippade på ca 5 MCAD (av 300 MCAD...).

Det pratas i presentationen om "200+ well drilling inventory" vid Onion Lake. Det är inte osant men det är ett väldigt försiktigt sätt att skriva 290 +/- 40 som är den verkliga siffran som även Sproule angett i sin studie...

Under de närmaste åren kommer man fortsätta borra intensivt. 2011 blir dock lite speciellt eftersom man då även ska ta igen det som försenats pga väderproblemen 2010. Efter det kommande årets massiva program kommer man lugna takten något och "bara" borra ca 70 brunnar per år.

Så har min syn på Onion Lake förändrats? Svaret på frågan är nej. Huvuduppgiften för fältet är att via kallproduktion generera kassaflöde som till stor del kan finansiera bolagets utbyggnadsplaner. Men jag tror också att bolaget kan spela ut detta kort (denna lök) på ett gäng alternativa sätt. En SAGD här lär inte vara mer än på sin höjd en kittlande skrivbordsprodukt vid tänkt exit-tidpunkt i plan A. Men om man inte får de bud man önskat sig finns intressant potential gömd i fältet, dels i form av att verkligen sjösätta en SAGD och dels i form av att på allvar utforska Northern och Southern section. Jag tycker det låter som en schysst plan B för att ändå kunna fortsätta generera värde för aktieägarna om budgivarna inte begriper sig på hur man betalar för kanonresurser.

Det var mitt försök att skala löken, nästan så att man blir tårögd va? ;)

7 kommentarer:

  1. Suwa..Ska ja behöva vänta 24 timmar på nästa del?

    Henke8

    SvaraRadera
  2. Tack suw.

    Man blir så trygg i sin investering när man läser din blogg om våran pärla.
    Stort tack BJ..

    SvaraRadera
  3. Jag blir stolt bara av tanken att Suwarrow bor i mitt Malmö!

    SvaraRadera
  4. Ett stort tack till dig Suwa samt de andra piraterna på placeras forum, uppskattar all tider ni lägger ner.

    Mvh nejo

    SvaraRadera
  5. Hej, trevligt att få lära känna dej. Någon som du ska ha lite koll på är Skybird på avanza. Mycket klok man. Efter vad jag förstår så har du nyss börjat med den här roliga sysselsättningen. Jag rekommenderar att du läser på xact bull/bear. Där finns dom gammla rävarna. Dom diskuterar mycket kring omx, men det är viktigt att ha lite koll på indexen. När man väl lär sig dom så kan man börja med toxar och tjäna fina pengar. Men kom ihåg. Toxar leker man inte med för de biter en i backen fortare än man man kan blinka. Men det är värt att lära sig handeln med dom.

    Hälsningar Bliss (min profil på avanza)

    SvaraRadera
  6. Tackar för tipsen eva (Bliss)! Skarpa signaturer väl värda att följa är nyckeln till framgång när man inte har obegränsat med tid att lägga på den här sysselsättningen. Då och då kikar jag faktiskt in på xact bull/bear för att känna på pulsen men jag skriver aldrig.

    SvaraRadera
  7. det är en fröjd att läsa om pärlan... tårögd var rätta ordet.

    SvaraRadera