Pärlfrossarvecka - Dag 3 - Mooney

Vintern har (självklart) lamslagit Skåne och i viss mån råder i princip undantagstillstånd utanför mina fönster. Denna sydsvenska region och människorna som befolkar den samma tycks verkligen ha ett och annat otalt med vädergudarna. Men man ska se sådana här tillfällen som möjligheter! Därför har jag krupit upp i soffan och värmt på lite glögg, placerat datorn på en kudde på magen och gjort mig redo för att förmedla det vi lärde oss om Mooney i måndags.

Mooney - bara namnet får en att tänka på något som är out of space, lite av ett ufo i fältsamlingen eller den udda fågeln som K-Lunsen uttrycker sig. Målbilden med mötet beträffande Mooney var enkel men konkret; vi ville få en bedömning på risken med projektet samt en bekräftelse på om detta fält är nyckeln till bolagets finansiering. Vi fick svaret på bådadera. Tror vi. Därtill en tydlig hint om var vi ska leta efter köparen!

Men jag kastar mig först rakt på en kul detalj som jag faktiskt inte sett återrapporteras från Sverigebesöket hittills (så mycket har skrivits att jag mycket väl kan ha missat det). BlackPearls WI i Mooney är numera 100%, inte 98% som tidigare efter att man i år köpt loss de sista 2%:en från en annan aktör.

Mooney är stort till ytan. Mycket stort. Faktiskt klart större än Blackrod. Men till skillnad från Blackrod och Onion Lake är oljelagret inte särskilt tjockt och därtill något trixigt att få upp. Tekniken man har valt för att lösa denna problematik, sk ASP-flooding är en utvinningsmetod som teamet inte tidigare jobbat med och därmed kändes frågeställningen om projektrisken definitivt berättigad. Duon verkade vana vid frågan och hänvisade till de många framgångsrika analoger som finns att studera där tekniken används och där fälten i flera fall påminner väldigt mycket om Mooney. Därtill har man ju faktiskt kört den egna piloten framgångsrikt i mer än två år med alla insikter i tekniken det inneburit. Budskapet var glasklart, no worries!

Produktionen vid Mooney taktas nu ner i samband med att en del horizontal wells konverteras till injectors. Produktionstappet kompenseras delvis av några nya horizontal wells som satts i bruk under hösten men räkna med en produktion på ca 400-500 Boed från december och ca tre månader framåt, dvs en halvering ifrån nuvarande nivåer.

Historiskt har primärproduktionen ifrån fältet varit betydande men under de sista åren har den fallit tämligen kraftigt. Jag hade läst i en ASP-flooding studie att återvinningstekniken även kunde ha en betydande positiv effekt på andra brunnar i området men när jag testade tesen på herrarna ville de bara ge mig delvis rätt; det krävs enligt dem att sådana horizontal wells är väldigt närliggande och jag skulle definitivt inte sniffa efter betydande uppsidor på just den punkten. Men de hade faktiskt övervägt att söka tillstånd för ett par närliggande brunnar (strax norr om Phase 1 projektet) just för att testa saken så helt bortgjord kände jag mig inte...

JF gick återigen igång och ritade pedagogiska kurvor på tänkt produktionsutveckling. Det kommer ta 12-18 månader från start tills att man är uppe på fullt blås med Phase 1. I de estimat vi jobbat med har vi räknat med slutet av 2011 vilket ju är i krokarna. Därefter räknar man med att produktionen ligger på max i ca två år innan produktionskurvan så sakteliga börjar arbeta sig nedåt.

Flera gånger under dagen upprepade Don Cook det inövade mantrat "financing decision within 18 months" (i huvudsak med avseende på hur man ska ha råd att sjösätta Blackrod). I bolagspresentationen nämns en försäljning av ett kärnfält som ett av alternativen och hur mycket JF/DC än pratade om alternativen kom man hela tiden tillbaka till att en försäljning av ett kärnfält troligen vore det mest aktieägarvänliga alternativet. Inte särskilt svårt att räkna ut att det fältet är Mooney (Blackrod är ju slutstationen och Onion Lake kassakon) som kommer stå försäljningsklart först. På en direkt fråga om så var fallet svarade JF "That's likely the one..." och på eftermiddagspresentationen (samt i Stockholm) återupprepades detta.

Vi ställde frågan om vem en möjlig köpare skulle kunna tänkas vara (mitt favoritangreppssätt är att kika bland grannarna vilket visade sig vara lönlöst här eftersom Mooney ligger helt isolerat). Festival hintade på denna punkt om att vi nog ska kika i det axplock av nordamerikanska bolag som är familjära med den här typen av oljeåtervinning. Min penna hann inte riktigt med men ett av dem var definitivt Penn West och jag vill också minnas att Husky, CNRL och Talisman nämndes specifikt.

Ska vi avsluta med att spekulera? Phase 1 vid Mooney går på max senast om 18 månader och vi kan vänta oss ett "financing decision within 18 months", visst fasen lär fältet då säljas våren 2012? Köparen lär vara en kapitalstark nordamerikansk aktör som både kan betala i cash och dessutom direkt kan ta vid och köra igång Phase 2 samt begriper sig på tekniken. Husky kanske? Relationerna bolagen emellan tycks alltid ha funnits där och såväl vid mordgåtor som vid affärsuppgörelser är det i den närmaste kretsen man ska scanna av först.

14 kommentarer:

  1. Tack för trevlig läsning Suwarrow!

    SvaraRadera
  2. Skönt med Malmösupporten Baxus, återigen - riktigt synd att du fick förhinder och inte kunde hänga på och inta Öhmans borg.

    SvaraRadera
  3. Suwa, köp en sån här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10086654 datorn blir inte lika varm iom att kudden inte blockerar utblås.

    Har du några andra oljebolag du sneglar på vid sidan om BP ?

    Mvh

    SvaraRadera
  4. Hmmm. En sådan borde jag faktiskt skaffa!

    Jo, jag kikar på en del men äger inget annat i sektorn, just nu. Eller rättare sagt, jag följer rätt många små eller medelstora kanadicker och i ett par av dem kommer jag säkerligen ta en mindre position inom det närmaste året.

    Mest intressant av de övriga "svenskarna" i dagsläget är nog LUPE. Den dagen Africa Oil hittar olja kliver jag nog även på där - enorm potential men lite för stor risk för mig i nuläget.

    Min portfölj är till 85% PXXS, därutöver sitter jag med innehav i OGC, WS (bryter äntligen upp nu!) och RIV (otrolig ledning och otrolig kursutveckling utan presenterade borrhål, nästa Ventana?).

    SvaraRadera
  5. Snyggt jobb som vanligt Suw..
    Eftersom jag inte behöver anteckna utan lagrat allt i ena hörnet på den grå hård-disken kan jag fylla på lite..
    Mooney kommer att säljas, det står alltmer klart. Det finns ett antal faktum som talar för det..
    Mooney har en ganska tunn "pay", oljeförande lager. Om man också ser till utvinningsgrad, 25-30%, och jämför med "thermal" på Blackrod och Onion Lake som kan landa på 60-70% så ser man att reserverna kommer att bli ganska små jämförelsevis.
    ASP-flooding har också en förhållandevis kort livslängd och man kommer bara att uppnå maxproduktion i 2-3 år..
    En gissning skulle vara att fältet kommer att säljas när man visat att tekniken fungerar, troligen i slutet av 2011 eller i början av 2012. Det skulle tveklöst ge det tillskott till kassan som man behöver för att ta övriga fält i mål..

    Mvh / K-Lunsen

    SvaraRadera
  6. Mycket bra sammanfattningar och författande Suw!

    Det är skönt, för den, i måndags, något upphettade hjärnan, att få lite uppsummerat så här dagarna efter omtumlande presentationer i Malmö.

    K-Lunsen backar upp med tillägg om så behövs.

    Blackpearl har ett kanonteam både i Kanada och här hemma.

    nu närmast Salt Lake. Hoppas det säljs. Kan vi få 30 milj cad? Det vore fint in i kassan!

    Tack för finfint jobb!

    mvh / lång sikt

    SvaraRadera
  7. Vad kommer dag 4 att handla om?

    mvh nyfiken PXXS aktieägare

    SvaraRadera
  8. Ahh, Blackrod ser jag nu.

    mvh PXXS aktieägare

    SvaraRadera
  9. Dag 4 = Blackrod. Får se om jag mäktar få ut något bara, en intensiv vecka börjar ta ut sin rätt :)

    SvaraRadera
  10. Ingen brådis, det skall vara när du har tid och lust, så blir det bra också :)

    mvh

    SvaraRadera
  11. Tack för en bra blogg är imponerad av all info å de sätt du skriver på önskar att man kunde uttryka sig lika bra i skrift men har dyslexi så är de inte så lätt.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  12. Jag fastnade lite här, har nog tagit på mig en lite för tuff utmaning. Men Blackrod-skriften är påbörjad och alla veckans poster kommer att publiceras, dock med viss fördröjning.

    SvaraRadera
  13. Hej Suw!
    det var ett mycket tufft program att ta ett avsnitt per dag. Ta det lugnt. Du har ett bra upplägg nu. Se det som avsnitt 4 istället. När du är nöjd så kommer det när det är klart! Resan skall fortsätta ett tag så alla kan gott vänta lite.
    Samla lite kraft efter en tuff vecka och återkom när det känns som du fått ihop några bra rader!

    mvh R.
    lång sikt

    SvaraRadera
  14. Tack Suwarrow för en helt fantastisk blogg.
    Jag läser och "njuter" av varje ord. Du har en formuleringsförmåga som får min dag att skimra.
    Fortsätt i samma anda, men låt det ta den "tid det tar".

    Mvh Smaragd
    Med ända in i kaklet.

    SvaraRadera