Pärlfrossarvecka - Dag 5 - Noncore


Mannen på bilden råkar vara undertecknad. På plats i Whistler. Jag var där på läktaren den härliga dagen när bragdguldet som presenterades tidigare idag bärgades. Man kan bli tårögd av mindre men man kan också förbryllat klia sig i skallen och fråga sig vad tusan ett stafettguld vid Vinter OS i Vancouver har att göra med BlackPearl? Svaret är lika enkelt som självklart - ännu en mäktig prestation skall utföras på kanadensisk mark och jag tänker inte missa en sekund av färden, lika lite som jag skulle fått för mig att kliva ner från läktaren och lämna arenan när Hellner tog över på sistasträckan den där fantastiska februaridagen.

Engagemanget i bolaget råkade knappa året senare leda mig till ett möte med bolagsledningen och jag har i ett antal inlägg berättat det viktigaste som snappades upp i samtalet med CEO/CFO om kärnfälten där stordåden skall utföras. Nu går jag över till att belysa ett antal andra teman som vi av olika anledningar hade valt att sätta upp inför diskussionerna då vi bedömde dem som intressanta och inte fullt utforskade av oss vanliga dödliga aktieägare. I detta första av tema-inlägg belyser jag Noncore:

Jag fick kanske inte onda ögat direkt men det undanslapp Festival en besvärad grymtning när jag, i samband med bilden i bolagspresentationen som åskådliggör tänkt framtida finansiering, försökte ta oss in på ämnet med en uselt formulerad fråga (kanske inte ordagrant men ungefär "So...what kind of intelligence have you built into the 90 MCAD noncore sales?"). Tur att jag satt ned för annars hade det varit på darriga ben jag hade gett mig på att försöka namedroppa de större kanadensiska noncorefälten för att avbryta den lätt obehagliga tystnaden efter frågan.

Efter en stund sa JF att det likaväl kunde stått 120 MCAD i presentationen och därefter summerade han upp det vi redan visste, dvs att Salt Lake och Queen City Gas är ute till försäljning. Han nämnde också kort att San Miguel inte är något att ha samt påstod att de hade sålt Fiddler Creek. Det sistnämna (Fiddler) förbryllar men vi fick aldrig möjlighet att gräva mer i saken. Det är något som inte riktigt hänger här eftersom tidigare noncoresälj i år som redovisats adderar upp till den totala försäljningssumman. Om man verkligen sålt HELA Fiddler Creek har det skänkts bort till vrakpris. Känns ologiskt, då kunde man lika väl hållit på detta US-fält med stora mängder olja i backen. Det finns en hint i Q3:ans MD&A om att undeveloped land i Montana sålts men mer specifikt än så vet vi alltså inte.

Vi försökte leda in gossarna på John Lake (nya aktiviteter är på gång där nu!) men det var av någon anledning Don Cook som nappade och började berätta om att det kommer pågå aktivitet vid Druid under Q4. Intressanta news! Vi skruvade häpet på oss mot Don och ungefär samtidigt uppstod mötets mest märkliga stund. John Festival gick in och bröt i samtalet. Tvärt och bestämt. Det där skulle vi inte prata om! Iskallt, bestämt, myndigt! Detta var information som övriga aktieägare inte fått, vi kunde absolut inte diskutera saken!

Därefter gick John in i försvarsställning. En lång utläggning följde om hur de verkligen kämpade för att dra ut så mycket stålars som möjligt ur gamla Pearl för att lägga på kärnfälten genom att återanvända gamla investeringar och kränga mark. Det blev nästan lite absurt. Här satt en av industrins främsta ledare, som driver ett bolag värderat till över 10 miljarder SEK, och försökte lite generat förklara och ursäkta sig för oss. De skulle kanske inte kunna maximera på varenda noncorefält, tiden räcker helt enkelt inte till för personalstyrkan och kärnfälten måste ju gå i första hand. Ni måste lita på oss på den här punkten, vi gör verkligen allt vi kan, ni kan inte begära det omöjliga, så fortsatte det...

Vi släppte ämnet efter detta. Det var mycket mer man skulle önskat få info om på detta tema. Varför, hur och till vem (Fiddler)? Finns det verkligen så mkt olja vid Fishing Lake som vi har uppgifter om? Kommer man lyckas stänga Salt Lake-säljet före nyår? Planer för Promised Land? Osv. Samtidigt blev det några minnesvärda minuter. Så otroligt tydligt vem som bestämde men samtidigt en skön ödmjukhet. Core är core, noncore är noncore, spelreglerna är tydliga.

5 kommentarer:

  1. Oj avundsjukan är inte långt borta. Att få bevittna två sådana ögonblick under ett år är inte dåligt! Tack för redogörelsen, man får nästan samma gåshudskänsla som när stafettguldet togs :)

    Mvh
    Groody

    SvaraRadera
  2. He he. OS i Vancouver var grymt och då inte minst längdskidorna. Jag är ju en riktig sportresefåne (med OS i Sydney, Aten och Peking samt fotbolls-VM i Sykorea/Japan och Tyskland på meritlistan) så jag har en del att jämföra med.

    Även om temat i sig inte gav oss så mkt så är det kanske den märkliga situationen när Festival gick in och bröt samtalet som man minns bäst (tillsammans med den fullkomliga övertygelsen om succé vid Blackrod) ifrån mötet med lite distans. Grym power i den mannen. Riktig ledare. Därav tyckte jag ändå att inlägget förtjänade sin plats, svårt bara att fånga känslan i text.

    SvaraRadera
  3. Läser nästan allt du skriver med glädje.
    Fortsätt med det du gör, för du gör det bra!

    // En filur från Avanza Forum

    SvaraRadera
  4. Kan tänka mig att det där mötet var MYCKET intressant. Man skulle vilja ha haft en inspelning av det. Jag ser fram emot kommande inlägg

    / D

    SvaraRadera
  5. Suw, vad kan du tyda av den här länken om du söker på druid?

    http://www.er.gov.sk.ca/files/oilandgas/wellbulletin/archives/BL101115.txt

    SvaraRadera