Pärlfrossarvecka - Dag 6 - Sales & Distribution

Jag har förstått att vi är ganska många som sitter och knackar kassaflödesestimat hemma på den egna kammaren i mer eller mindre svåröverskådliga Excel-filer för att greppa utvecklingen under de kommande åren ombord på BlackPearl. I ett försök att bli bättre på att sia om framtiden valde vi temat Sales & Distribution som ett lite alternativt angreppssätt för att ännu bättre förstå bolagets RR och Cash Flow och då kanske framförallt vilka antaganden man bör göra i estimaten baserat på tillgänglig information. Lite mer processorienterat än sifferorienterat alltså för att skapa ett bättre samtal och det här upplevde jag slog väldigt väl ut. Frågeställningarna var ganska detalj- och operativt orienterade och därmed ofarliga för JF/DC att prata om vilket man också glatt gjorde.

Vi inledde med att stryka sällskapet medhårs; välförtjänt beröm på punkter de kanske inte förväntat sig inger respekt och visar att man är påläst. Med tanke på att snittoljepriset var lägre och tungoljediffen större i Q3 vs. Q2 hade det förbryllat oss att intäkten per oljefat var större i Q3 än Q2. Detta påtalade vi och frågade hur man hade betett sig? Svaret blev ungefär det vi hade gissat oss till och gentlemännen verkade faktiskt lite småstolta och glada över att någon äntligen uppmärksammade saken.

När man plockat upp oljan ur backen skickas den i dagsläget iväg på lastbilar till den köpare som betalar bäst. Sammanlagt arbetar man med en sex till sju möjliga köpare men av dem är det bara ett par, kanske tre, stycken som används frekvent.

Under Q3 var man således ganska lyckosamma med att hitta köpare som var beredda att betala förhållandevis bra. Dock tog en annan resultatpost stryk av detta, nämligen distributionskostnaden. Att forsla oljan längre på vägarna genererar självklart högre distributionskostnader och tar därför till viss del udden av det spetspris man lyckats förhandla sig till. Gungor och karuseller brukar man väl säga?

Den gode lång sikt ställde frågan om lagringskapacitet och fick beskedet att man som ett snitt kan räkna med att en fem till sex dagars produktion kan ställas undan på de producerande fälten. Detta ger visst, dock inte våldsamt, manöverutrymme när man letar efter en köpare av det svarta guldet och vill få ut maximal betalning.

Tungoljediffen förresten, den har ju tillägnats en egen sida i senaste bolagspresentationen. Viktigaste budskapet vi fick med oss ifrån mötet på den punkten var väl egentligen att man arbetar med antagandet 20% i alla former av forecasting för att ligga på säkra sidan men egentligen lutar mer åt att tro på nivåer runt kanske 15%. Då och då kommer diffen åter sticka ner under 10%, menade Festival, men det är inte hållbart i längden om raffinaderierna skall få lönsamhet i sin verksamhet.

Den verkliga orsaken till att vi tog upp temat Sales & Distribution var vår nyfikenhet runt de eventuella planerna på att docka samman de tre kärnfälten med de större pipelines som finns eller projekteras i Alberta/Saskatchewan för att skicka oljan söderut. BlackPearl har inte på något vis kommunicerat någonting runt detta men vi har länge känt lukten av en ordentlig möjlig uppsida, inte minst vid Onion Lake. Dels finns den givna uppsidan i form av att man kan undanröja distributionskostnaden för att frakta oljan med lastbil (1-1,5$/fat) men rimligen ligger den verkligt stora uppsidan i friheten att kunna göra affärer med raffinaderierna utan extra mellanhand. Dessutom ska vi komma ihåg att team-Festival sprang in i häftiga problem med att lösa transporterna i sitt Blackrock när produktionsvolymerna rusade kraftigt, sådana bekymmer vore sköna att slippa i detta case.

Vi fick klara besked! Vid Blackrod tas en investering i en pipeline i samband med den första kommersiella fasen. Vid Onion Lake har man gått samman med en annan aktör i ett 12 MCAD-projekt som redan är påbörjat och därmed skall skytteltrafiken till fältet snart vara ett minne blott. Däremot lär vi aldrig få se en pipeline till Mooney. I sittande möte gjorde Festival en investeringsbedömning på 20-30 MCAD och den hade vi nog alla svårt att kunna se hur den skulle kunna räknas hem.

Summeringsdags igen! Uppsidan vi hade hoppats på inom temaområdet Sales & Distribution får anses bekräftad! Både Blackrod och Onion Lake kommer dockas samman med större pipelines vilket skall innebära såväl högre intäkter som lägre kostnader för de två största projekten. Dessutom tar det bort viss risk eftersom man inte lär hamna i distributionsproblem under den häftiga produktionstillväxten. Lägg därtill att alla framtidsscenarios som kommuniceras ifrån BlackPearl innefattar ett antagande om 20%:s tungoljediff, ett antagande som känns tämligen defensivt om det ställs emot ledningens verkliga tro och de nivåer diffen legat på senaste året samt underliggande trend. Det är således inte bara oljeprisantagandena i framtiden som är småfega i kommunikationen med marknaden! Hängslen och livrem precis överallt - det spelar ju ingen roll vilken sten man vänder på, det tycks alltid finnas mer att hämta. Bra så!

2 kommentarer:

  1. Tack, alltid lika kul att läsa dina inlägg.

    SvaraRadera
  2. Suwa, ditt skrivande håller hög klass som vanligt.

    Det känns betryggande att bolaget har marginaler i sina kalkyler, tex 20% tungoljediff. Allt genomsyras av att de strävar efter att vara en "low cost producer" som Festival sa i bnn-intervjuen.
    Dessutom, som du skriver, det finns ytterligare hängslen och livremmar, bl a non-core som hela tiden tystas ner. Är, liksom många andra på placera-forumet, övertygad om att i slutänden kommer de att få en betydligt större roll än idag.

    GMP´s nya rek är i samma anda och baseras också på försiktiga estimat i jämförelse med "konsensus" när det gäller oljepris, produktion etc för 2011E.

    Allt mer fokus på Blackrod som numera utgör en stor andel av dagens värdering, se tex GMP-reken. Festival sa att det inte är frågan om det blir bra, utan om hur bra det blir. Man kan inte annat än tro honom.

    SvaraRadera