Flaskpost Mooney

Ibland är texten suddig och man vet inte säkert hur vissa tecken skall tolkas. Flaskpost, viskande fåglar och röksingnaler är måhända inte den ultimata kommunikationsvägen men jag chansar den här gången och publicerar ändå. Så... med ungefär alla reservationer som finns tillgängliga i världen påstår jag att BlackPearls ansökan om Flooding vid Mooney godtogs igår, den 7/9 2010.

Om jag förstått saken rätt har man nu ett tillstånd att vatteninjicera via 14 existerande horizontal wells (varav 2 ifrån piloten) men behöver inkomma med en kompletterande rapport före den 1:a mars innan man kan få tillståndet att köra tänkt ASP-flooding.

Huruvida detta är gängse tillstånds-tillvägagångssätt eller inte vågar jag inte heller ta gift på och inte heller om detta är enligt plan men jag tror att så är fallet och att detta skall ses som ett deltillstånd för att man dels skall kunna börja ta tunga investeringar och dels ska kunna få svar på insänd förfrågan om nedjusterade royalties för Mooney.

Jag upprepar: Läs ovan med mycket kritiska glasögon och invänta bättre information från säkrare källa (i bästa fall ett pm i dagarna). Om någon vet bättre så fyll gärna på i en kommentar.

12 kommentarer:

  1. http://www.ercb.ca/docs/data/well-lic/wells0809.TXT

    www.ercb.ca

    Här kan ni/du leta om vad som försigår i Alberta.
    Första länken visar tillstånd för 3 borrhål i Mooney huruvida det handlar om ASP framgår inte av detta. /Quartz reef

    SvaraRadera
  2. Här lite om de olika tillståndsprocesserna.

    http://www.energy.gov.ab.ca/OilSands/1714.asp

    Bloggen är suwwe!

    Hälsningar
    bodastenen

    SvaraRadera
  3. Borraktivitet på Mooney den 3/9:

    00/09-14-072-08W5/0 BRI 100 MOONEY 9-14-72-8 0422481 0YY6 Pantera Drilling Inc. 9 03-Sep-2010 10:13:00 AM St. Albert A5GE Blackpearl Resources Inc. Drill To LD

    bodastenen

    SvaraRadera
  4. Mmmm...visst är det så boda! Våra vänner på Pantera tycks stå högt i kurs hos kaptenen för tillfället.

    SvaraRadera
  5. Du är makalös suwa...Kursen borde reagera positivt men icke. Kanske tar någon eller några dagar.

    Henke8

    SvaraRadera
  6. ...och nu har visst Festival bekräftat själv i ett mail till signaturen henke8 på Avanzas Pärlforum. Röksignaler och flaskpost fungerar även 2010 :)

    SvaraRadera
  7. Härliga nyheter. Jag undrar vad du har för personlig åsikt om vad tillstånden Mooney och Blackrod kommer att betyda för aktiekursen framöver (tills årsskiftet)? Pärlan har ju grovt seglat mellan 20-23 kr sista tiden. Tror du den kommer hoppa upp och lägga sig på en högre lägstanivå i.o.m. SAGD&ASP-tillståndet eller tror du marknaden vill avvakta resultat? Tack också för din blogg..awesome! /Henrik

    SvaraRadera
  8. Hej Henrik! Min tro är att marknaden redan prisat in dessa tillstånd - Festival tycks mer se dem som formalia och har förmodligen vissa muntliga förhandsbesked. Det är en försiktig herre så han skulle definitivt signalerat risk om han såg någon sådan. Ett tydligt definitivt avslag på SAGD-piloten vid Blackrod (jag finner det osannolikt) skulle däremot slå hårt mot kursen och jag skulle förmodligen själv kliva av, caset handlar trots allt främst om potentialen där.

    Men...jag spekulerar lite i att Festival kan tänkas vänta in Blackrod-tillståndet och sedan släppa ett pm döpt till "Operational update" eller liknande där han går igenom statusen på de tre kärnfälten.

    Det skulle kunna trigga igång marknaden/intresset då det tydligt fastslås att 1) Vi är nu igång för fullt på alla kärnfält, samt 2) Allt går fortsatt precis enligt den plan som sägs leda till något riktigt stort (jämför med hur många andra bolag i branschen, t ex PA Resources för att ta en Sverige-bekanting, har haft svårt med att leverera vad de lovat i tid). Men detta är som sagt egna spekulationer.

    Sen vill jag egentligen påstå att den underliggande värderingen av bolaget höjts under den här sega sommarperioden men vi har dessvärre inte haft oljepriset med oss. Vid wti över 85 som vi såg i våras är kursen garanterat över nuvarande årshögstan både i CAD och SEK.

    Uppvärderingen kommer. Jag får väl stå fast vid min tidigare profetia från i somras om månadsskiftet sep/okt +/2 veckor. Efter rapporterat helårsresultat i feb bedömer jag chansen som mycket god att vi ser kursnoteringar som är flera tiotal procent högre än nuvarande nivå.

    SvaraRadera
  9. Tack för svaret Suwarrow. Intressanta åsikter. Att Festival väntar in SAGD-tillståndet kan jag faktiskt tänka mig när du säger det, eftersom tyngden i pm'et då som sagt blir större och skulle förstärka bilden av BlackPearl - företaget som levererar...

    Du bekräftade min magkänsla att det kommer att dröja lite innan en riktig uppvärdering kommer. Nu är det BORRENS tid att göra jobbet åt oss! Förutsatt att SAGD'n godkänns, men så självklart som företaget kommunicerar om den så är jag inte orolig. Att kursen seglar i sidled gör mig egentligen inget då jag vill hinna fylla kistan "billigt" under hösten. Har fyllt på kistan regelbundet sedan 5,5 kr, men vill stänga den snart och bara "sit back and relax"... /Henrik

    Ps. Här är en översättning för er som inte kan engelska så bra:

    ASP = ASmycket Pengar
    SAGD = Snart Avkastar vi vår Gyllene Dröm
    Hehe.. :)

    SvaraRadera
  10. Bra där Henrik! :)

    Nästan så att man börjar tro att Nyhetsbyrån SIX följer bloggen förresten, Palmung har helt klart styrt upp rapporteringen beträffande BlackPearl som förr var obefintlig. Hoppas jag får möjlighet att skriva det igen - Palmung är en pirat! Följande kom idag nästan två dygn efter att jag fått upp spåret:

    (SIX) Oljebolaget BlackPearl Resources har fått
    myndigheternas godkännande för den första fasen av en
    kommersiell polymerflood (Alkali Surfactant Polymer) vid
    Mooney-fältet i Kanada.
    Det uppger John Festival, VD för Blackpearl Resources, till
    Nyhetsbyrån SIX.
    Bolaget förväntar att kunna inleda polymerinjektioner tidigt
    under 2011, enligt oljebolagschefen. Bedömningen om tidsplanen
    är i linje med vad bolaget uppgett tidigare.

    Erik Palmung, tel +46 31-350 64 86
    erik.palmung@six-group.se
    Nyhetsbyrån SIX

    SvaraRadera
  11. SAGD&ASP-tillståndet
    någon som kan förklara skillnaden och vad detta står för...
    Nykomling...

    SvaraRadera
  12. Höll på att missa den här frågan. Det rör sig alltså om kanadensiska myndighetstillstånd för två vitt skilda men beprövade utvinningsprocesser. SAGD handlar om produktion med hjälp av ånginjicering, ASP om produktion via tillsättande av kemiska ämnen. Sök på english wikipedia på SAGD.

    SvaraRadera