placera.nu köprekar BlackPearl

Med rubriken Black Pearl en säker pärla köprekar placera.nu BlackPearl idag 7/9 2010. Första känslan som dyker upp när man läser artikeln är ungefär "Åh nej, de inleder artikeln med att särskriva bolagsnamnet, vad månde bliva?" men därefter blir skälen till att ta fram stora sågen väsentligt färre. Som helhet är reken välskriven och hyggligt korrekt sett till faktainnehåll, om än lite väl allmänt hållen.

Vi blundar för att BlackPearl aldrig köpt Black Rock utan BlackCore Resources Inc, att det inte är i närheten av 40% av bolagets aktier som handlas i Stockholm och att bolaget snarare kommer ha primärproduktion på uppåt 15 000 fat per dag än 10 000 inom ett par år vid Onion Lake. Istället väljer vi att kika på vad författaren av artikeln egentligen har för budskap.

Ett uttryck som "stor uppsida" visar i klartext att placera.nu är positiva. Efter en genomgång av de tre kärnfälten som betecknas som intressanta och konstaterandet att Lukas Lundin släppt den synliga taktpinnen i bolaget till ett management han har stort förtroende för, att finansieringen av utbyggnaden kommer ske i huvudsak via kassaflöde och noncoreförsäljningar och att bolaget är skuldfritt och därmed mindre känsligt för ett eventuellt fallande oljepris släpper man en köprek utan målkurs som även gäller på kort sikt (3-6 månader).

Viss varningsflagg hissas för utvecklingen av prisskillnaden mellan lätt och tung olja, att vi fortfarande väntar på resultat från viktiga produktionstester samt att aktien är högt värderad idag ställt mot redovisade reserver och nuvarande kassaflöde. Jag skriver under på alla dessa brasklappar. De bekymrar mig föga för tillfället. Festival vill ha ett wti på 50-60 för att få lönsamhet i maskineriet och vi är långt däröver, tungoljeteamet är i världsklass och kommer kunna hantera de resurser de själva valt och kassflöde/reserver kommer med tiden förutsatt att man håller den Execution Plan som finns fastställd.

Istället gör jag som placera.nu och köprekar BlackPearl Resources. 25 CAD vill jag ha per aktie vid exit mellan 2013-2015. Vad som händer på vägen med kursen bryr jag mig föga om, jag sitter med så länge inget fundamentalt ändras.

3 kommentarer:

  1. När du skriver att du vill ha 25 CAD vid exit, är du verkligen seriös då? Kan det bli så mycket? Självklart vill jag ha så mkt som möjligt för mina kära pärlor, men så mycket vågar jag inte ens drömma om. Eller ja, nog drömmer jag... men försöker samtidigt att inte ta ut något i förskott. :)

    Placeras analys var intressant (om än fläckad av några faktafel) och jag gillar att läsa analyser som är skrivna av någon som inte själv äger aktien och vill haussa den (medvetet eller omedvetet). Avanzas BP-forum i all ära, men ibland blir det lite väl mycket rom och pirater och simturer och hajar och soldäck och kistor. ;)

    Nu ska jag iväg och motivera upp kursen på NeuroVive, sen kanske min framtid är gjord trots allt...

    Mvh / Johan

    SvaraRadera
  2. Visst är jag seriös Johan. Men det krävs naturligtvis att ledningen mäktar med att lyfta rejält med reserver ifrån Blackrod samt att oljepriset inte säckar ihop.

    Värdering av bolaget kommer bli ett viktigt ämne här på bloggen så småningom. Ett stort hobbyprojekt har kickats igång för att kartlägga produktion, fältförsäljningar, förväntade reservlyft, CAPEX etc. på vägen fram mot exit och förhoppningsvis leder det i slutändan till en seriös underbyggd värdering på långt över tresiffrigt i SEK. I väntan på detta rekommenderar jag t ex K-Lunsens inlägg på AVAs BlackPearl-forum den 16/8, citerar en utvald del här:

    ---

    Jag räknar med att bolaget kommer att säljas innan det är fullt utbyggt, ungefär vid en produktion om 20-25.000 Boe/d.

    Vi räknar ytterst försiktigt. Räknar bort Mooney som core-asset.. och får då fram Blackpearl core-assets, totalt 1,45 miljarder fat OIP.

    Om man lyckas lyfta reserver i samma utsträckning som Blackrock gjorde så skulle resultatet se ut såhär:

    Proven - 206 620 650 Boe (14% av OIP)
    Probable - 97 360 250 Boe (7% av OIP)
    Possible - 572 110 550 Boe (39% av OIP)

    Om man prissätter reserverna försiktigt och utgår från ett oljepris runt $80-85 vid exit skulle värdet på reserverna kunna se ut såhär:

    Proven - $20,0/Boe, totalt $4 132 413 000
    Probable - $12,0/Boe, totalt $1 168 323 000
    Possible - $4,0/Boe, totalt $2 288 442 200

    Totalt $7.6 miljarder dollar för reserverna. Om man vill kan man lägga till en kassa på ett antal hundra miljoner CAD eftersom man kommer att generera ett kassaflöde som överstiger investeringsbehovet när non-core-fälten är sålda. Men det gör vi inte..
    Till kassan kan man även lägga inkomster från onödig finansiering, om det dyker upp någon sådan. Vi bortser från detta också..

    Eftersom vi är luttrade tror vi på en utspädning till 350 miljoner aktier, trots att det är fullständigt onödigt.

    Efter allt defensivt räknande blir resultatet hyggliga 21,7 CAD per aktie.

    ----

    SvaraRadera
  3. Det var som attans. Man tackar så mycket för förtydligandet!

    Mvh / Johan

    SvaraRadera