Nytt från Calgary

Jag tror flera läsare minns hur jag uppskattade Festivals rödpenna i senaste presentationen. En signal om ursinnig handlingskraft liksom. Igår fick jag en ny sådan upplevelse. Men vi tar bakgrunden först.

Som en del kanske känner till skissar jag på att sätta samman en möjlighet för oss vanliga dödliga att komma över till Calgary och träffa bolagets representanter på deras hemmaplan under inledningen av 2012. Strax före sommaren hörde jag av mig till bolaget och fick positiv respons och nu kände jag att det var läge att stämma lite i bäcken igen.

Eftersom det var ett tag sedan jag var i kontakt med bolaget sist passade jag på att skicka med ett mindre frågebatteri. Mailet gick iväg någon timme efter lunch på söndagen och döm om min förvåning när det bara någon timme senare ramlar in ett svar från kaptenen själv. Han har då vidarebefodrat från sin jobbmail till den privata och ursäktar att han tvingas skicka från den adressen. Här jobbas det tydligen alltid!

...och sen var det ju det här med power. För att verkligen understryka känslan av handlingskraft är nästan hela svaret skrivet med versaler. Han börjar dessutom med att tydligt klargöra att han uppskattar mitt intresse men att vissa frågor inte går att besvara då de befinner sig i en gråzon och att det skulle vara mot gällande policies och regelverk att delge viss information som inte gått ut publikt selektivt till vissa enskilda aktieägare. Det har, och skall jag ha, full respekt för. Det har jag.

Återigen, bolaget ställer sig positiva till ett besök från sina svenska aktieägare. Jag ber att få återkomma vid senare tillfälle om mer detaljer runt hur upplägget kan tänkas se ut.

Sverigebesöket planeras till november i år. Datum har ännu inte fastställts. Med på resan kommer John Festival att ta CFO:n Don Cook och preliminära besöksorter är Malmö och Stockholm.

Två av mina frågor handlade om Salt Lake. Festival pratar ogärna om storleken på fältet vilket jag bland annat tolkar som att han tänker paketera ihop det med några granntomter. Han förklarar att fältstorlek är oviktigt, reserver och produktion är det som räknas. På den direkta frågan om 2P-reserverna fortfarande är lika stora vid Salt Lake som vid försäljningsprospektet 2008 (då 3,3 MMboe) svarar han att nej, de är inte så stora, men nästan. Egna reflektionen blir naturligtvis då den att min första värdering (se tidigare inlägg separat om Salt Lake och kommentarerna därunder) skall justeras uppåt kraftigt. Mer än dubbelt så mycket vill jag nu ha för Salt Lake! Dvs över 30 MCAD.

CAPEX-budgeten för 2011 beräknas vara klar i samband med Q3-rapporteringen.

Jag har vid ett antal tillfällen spekulerat i att det kan tänkas bli ett "brett pm" döpt till "Operational Update" eller liknande i samband med att Blackrod-piloten godkänns av de kanadensiska myndigheterna. Avslutade faktiskt mitt mail med en fråga, eller egentligen en önskan, om att det vore relevant att ge en uppdatering på de tre kärnfälten runt produktion, tidsplaner etc. just vid det tillfället. Svaret var ett tydligt ja. Räkna med en operational update. Det blir intressant...

Igår anmälde jag mig även till OB Research-gängets bolagspresentationskväll i Stockholm den 4:e oktober. Ser detta som en alldeles unik möjlighet att lära känna två högintressanta bolag ännu bättre samt att få möjligheten att mingla lite med likasinnade. Dessutom räknar jag med att kunna hämta in lite egen inspiration/idéer runt bolagsbevakning i allmänhet och då inte minst inför den tänkta Calgary-resan. Hoppas jag träffar någon/några av bloggens läsare på plats i Stockholm!

6 kommentarer:

  1. Tackar för ditt jobb med infosök:-)

    För oss övertygade kan kursens stampande kännas jobbig men för övriga marknaden helt normal.Det kommer en dag då motstånden ska brytas,som är ganska tydliga(kanske lite för tydliga;-),så kan vi få en rejäl uppdatering samtidigt som SAGD tillstånd finns stora möjligheter till att "vissa" kommer satsa på brytning av motstånd!

    Ahhh,sitter och väntar på uppvärdering av reserverna,vet mycket väl att det dröjer men men,reservuppskrivning 500-600% kan man vänta länge på,för det kommer gäller bara att ha fasta nyper och orka hänga kvar när stormarna viner:-)
    mvh

    Najad

    SvaraRadera
  2. Nu pirrade det allt till lite :) Tack för det jobb du gör åt oss alla!

    SvaraRadera
  3. "..och sen var det ju det här med power. För att verkligen understryka känslan av handlingskraft är nästan hela svaret skrivet med versaler."

    hahaha! Så jävla roligt

    SvaraRadera
  4. Ja jädrar, inte vågar man ifrågasätta när nästan all text är i versaler från högst ort :)

    Angående Najads kloka funderingar är jag rätt mkt inne på samma linje, med rätt innehåll, inte runt själva SAGD-tillståndet som lär vara inprisat i kursen, utan runt planerna för framtiden på kärnfälten kan detta kickstarta igång en för tillfället halvsömning handel.

    Vissa tror att detta pm även kommer kryddas med en aggressiv PP och den diskussionen är väldigt intressant. Till detta ställer jag mig neutral, eller på gränsen till tveksam. Med nuvarande kända planer finns inget behov av ytterligare kapitaltillskott för tillfället men med behovsmotiveringar om ökad utvecklingstakt är allt möjligt i Kanada. Tro inget annat!

    Jag tänkte ta upp min huvudtes till varför kursen stampat på sista tiden (inte en setup inför en kommande PP) i en blogguppdatering kommande vecka och tror att man ska hålla ögonen öppna efter nya fältsälj (utöver QCG, Texas) om det ska in nya friska kulor i verksamheten.

    SvaraRadera
  5. Du är verkligen helt Suwerän! Stort tack för lättlästa roliga inlägg.Ser fram emot nästa och en PP i Pärlan behöver inte motiveras mer än att det är ett klipp för de som får deltaga, dvs Den Inre Circeln. Själv är jag nöjd med 2:a klass liggvagn och trevligt sällskap.

    SvaraRadera
  6. Du är helt enastående! Tack för allt jobb du lägger ner!! =)

    SvaraRadera